Skąd wziąć tekst, który będzie dobry do nauki czytania dla dziecka mającego trudności w opanowaniu tej umiejętności. Wiem, że dla rodziców jest to chyba największy dylemat.
Taki tekst musi spełniać kilka warunków: Czytaj dalej
cze
07
Skąd wziąć tekst, który będzie dobry do nauki czytania dla dziecka mającego trudności w opanowaniu tej umiejętności. Wiem, że dla rodziców jest to chyba największy dylemat.
Taki tekst musi spełniać kilka warunków: Czytaj dalej
maj
31
Co ma wspólnego Twój dobry nastrój z dysleksją lub problemami w czytaniu Twojego dziecka. Otóż jest to zasadnicza sprawa, aby w ogóle zająć się pomaganiem swojemu dziecku.
Sama jestem matką dwójki dzieci i wiem z własnego doświadczenia, jak bardzo uczuciowo rodzic jest powiązany ze swoim dzieckiem. Dziecko jest jakby przedłużeniem naszego samopoczuciai. I odwrotnie. Nasz nastrój bardzo udziela się naszym dzieciom. Czytaj dalej
maj
23
Dlaczego planowanie i dobra organizacja prawie każdemu z nas sprawia tyle problemów? A przecież wiemy dobrze , że są to najważniejsze czynniki sukcesu. Pominę odpowiedź na to pytanie, ponieważ bez względu na powód, coś trzeba z tym zrobić, jeśli chcemy coś w życiu osiągnąć.
Zwłaszcza dzieciom z dysleksją planowanie i organizowanie się w nauce sprawia ogromny problem, ponieważ one często mają problem ze skupianiem uwagi. Poza tym dzieci na ogół chcą się bawić, a nie pracować. Zresztą dorośli też wolą przyjemnie spędzać czas, niż pracować. Czytaj dalej
maj
15
Ile czasu dziennie przeznaczasz na czytanie ze swoim dzieckiem, które jest w klasach młodszych, czyli I-III. A ile ono czasu przeznacza na samodzielne czytanie? Przypuszczam, że jeśli ma problem z czytaniem to wcale, albo bardzo mało. Co zrobić, aby dziecko czytało? Jak samą siebie zmotywować to takiej systematyczności? To jest trudne! Chyba, że masz zaczarowaną różdżkę?
Pamiętasz, jak Twoje dziecko uczyło się chodzić, albo jeździć na rowerze. Ile potrzebowało prób? Pewnie czasami miałaś dość tych ciągłych powtórzeń. Czytaj dalej
maj
05
Czy czujesz się czasem bezradna wobec problemów z czytaniem i pisaniem u swojego dziecka ? Może zachęcasz je często do czytania, a ono nie chce tego robić? Może każdą czytankę zadaną w szkole każesz mu czytać kilka razy, a ono robi wszystko, żeby uniknąć tego trudnego dla niego zadania.
Na pewno zachęcić dziecko, aby robiło coś, czego nie lubi, jest bardzo trudno. Zwłaszcza, jeśli towarzyszą problemom w czytaniu i pisaniu problemy z koncentracją uwagi, co często się zdarza u dzieci dyslektycznych. Czytaj dalej
kwi
27
Czy zastanawiałaś się kiedyś, jakie poczucie wartości ma Twoje dyslektyczne dziecko? Czy wierzy w siebie? Czy pewnie odpowiada na pytania nauczyciela? Czy potrafi na klasówkach wykorzystać w pełni swoją wiedzę? Czy ma swoje marzenia, co do przyszłości? Czy wie, kim chciałoby zostać? Jak chciałoby żyć?
Człowiek pewny siebie potrafi odpowiedzieć na większość zadawanych mu pytań na różne tematy. Sprawdziłam to na konkretnych przykładach dzieci, kiedy pracowałam w szkole. Dzieci niepewne siebie na większość pytań odpowiadają – nie wiem!
Sprawdź to u swojego dziecka. Zadawaj mu pytania na różne tematy typu: Jaki jest jego ulubiony kolor? Co lubi jeść najbardziej? Jaką bajkę najbardziej lubi? Kim chciałoby być w przyszłości? Co lubi robić najbardziej, kiedy wraca ze szkoły? Co mu się w nim samym podoba? Z czego jest dumny w swoim życiu? Czytaj dalej
kwi
18
Kiedy możesz spokojnie odetchnąć w sprawie czytania Twojego dziecka i pozostawić czytanie jemu samemu?
Jednym z głównych celów nauki w klasach I-III jest nauczyć dziecko czytać tak, aby w klasie czwartej i kolejnych klasach, poradziło sobie z nauką nowych przedmiotów, jakie będą stopniowo dochodziły do programu nauczania ( historia, przyroda, itd.). Czytaj dalej
kwi
07
Jeśli widzisz, że Twoje dziecko w porównaniu z rówieśnikami czyta i pisze gorzej – musisz zastanowić się nad przyczynami.
W związku z tym, zadaj sobie kilka pytań?
1. Czy ktoś w rodzinie ma dysleksję?
2. Czy dużo czytałaś swojemu dziecku zanim poszło do szkoły? Czy dużo z nim rozmawiasz – to są sposoby, by poznawać nowe słowa?
3. Czy pytałaś dziecko, jak nazywa się pierwsza i ostatnia literka w różnych wyrazach? Czytaj dalej
kwi
01
Już kwiecień i tylko patrzeć, jak będą wakacje. Ale zanim to nastąpi, wielu uczniów, rodziców i nauczycieli stanie przed dylematem, co dalej, jeśli uczeń nie opanował minimum programu nauczania w zakresie czytania i pisania.
W przypadku dzieci z dysleksją powtórzenie klasy nic nie daje.
Kiedy pracowałam w szkole, co roku kilkoro dzieci zostawało na drugi rok w tej samej klasie. Z różnych powodów, nie tylko z powodu dysleksji.
Znam tylko jeden przypadek, kiedy to dało pozytywny skutek. Dotyczył on dziewczynki, która powtarzała pierwszą klasę. Czytaj dalej
mar
28
Polubić czytanie można dopiero wtedy, kiedy czyta się płynnie. Dopóki dziecku czytanie sprawia trudność, nie będzie ono „pożerało” książek dla przyjemności. Co Ty jako rodzic możesz zrobić, aby pomóc swojemu dziecku w opanowaniu płynnego czytania?
Nie nabywa się płynności bez przejścia przez poprzednie etapy czytania. Najpierw Twoje dziecko musi dokładnie umieć odczytać poszczególne słowa. Nie może ich zgadywać z kontekstu – co jest często spotykane u dzieci z dysleksją. Dopiero po opanowaniu tego etapu, możesz przejść ze swoim dzieckiem do etapu ćwiczenia płynności. Czytaj dalej