Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

lut
13

Ocena ortografii w klasie pierwszej

Zbliża się wiosna. Pierwszoklasista powinien znać już 6 samogłosek (a,e,i,o,u,y) oraz większość spółgłosek.

W zakresie pisowni powinien umieć zapisać wyrazy zgodne z wymową w zdaniach.

Jeśli popełnia błędy wymienione poniżej, można prognozować, iż w przyszłości będzie popełniał inne błędy ortograficzne. Czytaj dalej

lut
06

Problemy w pisaniu ze słuchu

Mój problem polega na tym, że mój 7-letni syn ma problemy z czytaniem i pisaniem wyrazów ze słuchu. Jak mogę mu pomóc?

7-latek jest na etapie pisania według zasady „pisz, jak słyszysz”. Podstawą poprawnego zapisu będzie w tym przypadku :

1. Dokładne wysłuchiwanie głosek, z jakich składa się dany wyraz i rozróżnianie głosek podobnych brzmieniowo.  To znaczy, dziecko musi umieć zidentyfikować głoskę i nadać jej odpowiedni znak graficzny, czyli literę. A także musi umieć odróżnić od siebie głoski, które brzmią  podobnie, np. b-p, g-k, c-dz, s-c, ż-sz, r-l. Czytaj dalej

sty
29

Jaka metoda w nauce czytania jest najskuteczniejsza?

Przygotowanie do nauki czytania odbywa się w zasadzie już od urodzenia. Do czytania i pisania niezbędny jest odpowiedni rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych, tzn. funkcji wzrokowych, słuchowych i kinestetyczno-ruchowych oraz koordynacji między nimi.  Dlatego tak ważne jest, aby czytać dziecku książki już od najmłodszych lat, Czytaj dalej

sty
22

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.8

Do jakiego wieku, w sensie jak długo dzieci mogą głoskować? Czy koniecznie trzeba przestawiać dziecko na czytanie sylabami skoro wyraźnie przejawia do tego niechęć?

W zasadzie dzieci w ogóle nie powinny uczyć się czytać przez głoskowanie, zwłaszcza dzieci z ryzyka dysleksji. Głoskowanie utrudnia naukę płynnego czytania, a tym samym rozumienie tekstu.  Skuteczniejsze jest czytanie sylabami.  Właśnie ta metoda jest zastosowana w  książeczkach Jagody Cieszyńskiej z serii „Kocham czytać”.

sty
08

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.7

Czy z dysleksją wykrytą w piątej klasie szkoły podstawowej można jeszcze coś zrobić , gdyż w poradni powiedziano mi, że to trochę późno .

Im szybciej rozpocznie się terapię, tym lepiej, tym lepsze efekty można uzyskać. Nie oznacza to,  że należy pozostawić dziecko z problemem samemu sobie. Jeśli dziecko potrafi dokładnie czytać pojedyncze słowa, można ćwiczyć z nim płynność czytania. Można to robić na kilka sposobów: Czytaj dalej

sty
04

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.6

Moim marzeniem jest pomoc w taki sposób, bym ja miała pewność, że w domu pracujemy idąc we właściwym kierunku.

Podstawą do pracy z dzieckiem jest opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeśli u dziecka stwierdzono dysleksję, każda systematyczna pomoc jest wskazana. Oczywiście można zrobić dziecku krzywdę wymagając od niego więcej, niż na danym etapie rozwoju potrafi. Zadania zawsze powinny być tylko o jeden poziom trudniejsze od aktualnych umiejętności. Czytaj dalej

gru
28

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.5

Moja córka w klasie 1-2 nie miała problemów, teraz bardzo brzydko pisze i gorzej czyta. Szkoła zgłosiła ją na badanie do poradni. Czy to może być dysleksja? Starsza córka  ma 15 lat  i ma dysleksję. Wiem, że to może być dziedziczne.

Zdarza się, że dziecko, które jest bardzo inteligentne i ma dobrą pamięć, umie znaleźć sobie sposób na czytanie i pisanie mimo wrodzonych trudności. Teksty w klasie pierwszej i na początku drugiej są krótkie, więc może uczyć się ich na pamięć. Czytaj dalej

gru
18

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.4

- Nie wiem jak zachęcić syna do czytania, tak aby nie buntował się i nie rezygnował z zadań, które wymagają przeczytania nawet bardzo krótkiego tekstu.

- Jak zachęcać dziecko, jak motywować do czytania, aby nie było to traktowane jak „kara” lub przymus?

Motywacja to postawa skutecznego działania. Istnieją dwa rodzaje motywacji:

1. zewnętrzna – motywowanie metodą „kija i marchewki”

2. wewnętrzna, czyli sami chcemy coś zrobić, bo sprawia nam to przyjemność. Czytaj dalej

gru
12

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.3

Naszym największym problemem obecnie jest niska motywacja do nauki, brak zaangażowania, chyba brak wiary we własne siły, a co za tym idzie kiepskie stopnie. A przede wszystkim bardzo długi czas odrabiania lekcji i konieczność stania nad córką przez cały czas. W innym przypadku po prostu się blokuje i nie ma żadnych efektów. Cóż zrobić, by skrócić czas odrabiania lekcji i opanowywania nowego materiału?

Na temat motywacji wypowiem się w następnym wpisie. Dziś będzie o skróceniu czasu nauki i większym  zaangażowaniu się dziecka w odrabianie lekcji.

Im wcześniej zaczniemy wdrażać dziecko do samodzielnego odrabiania lekcji, tym lepiej. Choć nigdy nie jest za późno. Najpierw jednak trzeba zapoznać dziecko z technikami efektywnej nauki i pilnować, aby ich przestrzegało. Czytaj dalej

gru
09

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.2

Denerwuję się bardzo, że pomimo ćwiczeń dziecko w dalszym ciągu nie umie czytać, pozostało w trzeciej klasie na drugi rok, w szkole uczęszcza na zajęcia dodatkowe, ale problemy nadal się utrzymują, boję się o czwartą klasę.

Kiedy pracowałam w szkole zawsze byłam przeciwna pozostawianiu dzieci w tej samej klasie,  z wyjątkiem zerówki i klasy pierwszej.

Pozostawienie dziecka w trzeciej klasie nie zmieni jego sytuacji. Materiał nauczania jest już na tyle zaawansowany, że powtórzenie go nie spowoduje poprawy. Twoje dziecko potrzebuje zupełnie innych ćwiczeń. Czytaj dalej

Starsze wpisy

» Brako postów

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO