Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

sty
28

W jaki sposób możesz pomóc dziecku w domu

kiedy nie nadąża za klasą, jeśli chodzi o czytanie i pisanie. Dzieci bardzo różnią sie między sobą pod względem rozwoju poszczególnych funkcji niezbędnych do efektywnego przyswajania wiedzy i umiejętności.  Najważniejsze czynniki decydujące o sukcesie dziecka w nauce to: odpowiedni rozwój intelektualny,  odpowiedni rozwój  funkcji percepcyjno-motorycznych ( o nich napiszę następnym razem ),  odpowiednie tempo pracy, umiejętność  skupienia się na zadaniu, równowaga procesów emocjonalnych ( dziecko nie jest nadpobudliwe ani zahamowane ).

Kiedy dziecko ma kłopoty w czytaniu i pisaniu? Wówczas, gdy  funkcje percepcyjno-motoryczne są niedojrzałe lub zaburzone, gdy rozwój intelektualny jest nieharmonijny lub obniżony i gdy dziecko nie może się skupić na zadaniu. Potrzebuje wtedy dodatkowych ćwiczeń, na które – na ogół – w programie nauczania  już nie ma miejsca i czasu.

Konieczna jest systematyczna praca nad usprawnianiem zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych, większe wsparcie emocjonalne, gdyż zagrożone jest  poczucie własnej wartości dziecka oraz odpowiednie postępowanie, jeśli powyższym trudnościom towarzyszy brak  uwagi, a  jest to dość częste. Jeśli dziecko  nie uzyska na czas pomocy , na ogół pojawia się problem  braku motywacji do nauki, który może się uogólnić na brak motywacji do podejmowania jakiegokolwiek wysiłku. A jak wiadomo, bez motywacji nie ma działania.

Jakie działania Ty, jako rodzic, możesz podjąć, aby zapobiec temu, o czym pisałam powyżej. Przede wszystkim usystematyzować swoją pomoc,  tym samym nauczysz dziecko organizować swoją naukę. Na początku będzie  to dla Ciebie czasochłonne i może budzić opór dziecka.  Ale ten wysiłek włożony na początku, zaprocentuje w późniejszym życiu dziecka i Twoim.  Nie tylko będzie podążało za klasą w swoich umiejętnościach ( a to jest bardzo ważne – dzieci nie chcą wyróżniać  się na minus od swoich rówieśników ), ale nauczy się planować swój czas, co jest równie ważne.

Należy więc zacząć od planu dnia. Dobrze, jeśli godzina do nauki jest stała. Można nastawić budzik, który będzie przypominał o tym, że czas zacząć. Najlepiej, jeśli czynności składające się na naukę w danym dniu, będą z góry określone, np. 1. przeczytanie zadanej w szkole czytanki, 2. krótki odpoczynek, np. ćwiczenia ruchowe, 3. zadania z matematyki, 4. powtórka z tabliczki mnożenia, 5. krótka przerwa, np. mała przekąska, 6. ćwiczenia usprawniające funkcje percepcyjno-motoryczne, 7. jeszcze raz przeczytanie zadanej czytanki. Na początku robimy ten plan z dzieckiem, potem dziecko  samo planuje swoją naukę, a my tylko ewentualnie doradzamy.  

Jak ćwiczyć funkcje percepcyjno-motoryczne? Ćwiczenia, które je usprawniają są na ogół łatwe i przyjemne, ale muszą być usystematyzowane, wykonywane najlepiej codziennie , zarówno na materiale literowym, jak i  bezliterowym,  Jest ogromna masa takich ćwiczeń. Mogę podać przykład dla ucznia klasy II do zastosowania w domu. Dziecko obrysowuje kontur jakiegoś obrazka, np. z bajki. Potem koloruje ten obrazek. Opowiada, co widzi na obrazku.  Zapisuje to, co powiedziało. Razem z rodzicem poprawia błędy. Uzasadnia pisownię wyrazów, jeśli wystąpiły, jakieś trudności ortograficzne. Więcej na temat rodzajów ćwiczeń następnym razem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO