Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

lut
26

Czy odręczne pisanie jest ważne ?

Czy w dobie komputerów odręczne pisanie jest ważne? Moim zdaniem tak. Czasami spieram się ze zwolennikami skrajnych poglądów w tym względzie. Pewnie czasy kaligrafii już nie wrócą – choć nigdy nie wiadomo, bo od czasu do czasu wraca moda na „stare” – to jednak odręczne pisanie ma wiele wartościowych aspektów.

Po pierwsze stoi za nim konkretna osoba, której pismo coś nam o niej mówi. Samo pismo jest już jakąś pamiątką od niej. Pamiętam swoje szkolne świadectwa wypisane ręką wychowawcy. To jest przecież nieoceniona pamiątka.

Pomijając wartość sentymentalną, jest wiele praktycznych korzyści z ręcznego pisania. U każdego  człowieka jeden zmysł dominuje nad pozostałymi przy odbiorze bodźców. Wzrokowiec musi zobaczyć, a kinestetyk ( osoba, u której dominującym zmysłem odbioru wrażeń jest dotyk i ruch ) musi coś zrobić, żeby w pełni zrozumieć i  zapamiętać dany materiał. To znaczy, że kinestetyk  musi pisać, jeśli chce coś dobrze opanować.

Inna konkretna korzyść jest taka, że pisząc dany wyraz, nasza ręka zapamiętuje jego pisownię. Tutaj ważne jest, żeby pismo było płynne, a nie każda litera była pisana oddzielnie.

Osoba, która nie może ładnie pisać, czyli dysgrafik też nie powinna rezygnować z  pisania ręką, np. na brudno. Komputer co prawda ładnie pisze, ale tekst napisany z błędami, nie będzie chętnie czytany. Dlatego tak ważne jest, żeby od początku uczyć dziecko tak, by nie ukształtowały się złe nawyki. A w przypadku pisma jest to szczególnie ważne. Zły uchwyt długopisu, niewłaściwy kierunek pisania liter, brak łączenia liter  – jeśli takie nawyki się utrwalą, potem bardzo trudno jest z nimi walczyć.

2 komentarzy

  1. Martapisze:

    Tylko co zrobić z czterolatkiem, który składa słowa na klawiaturze, cieszy się, już po prostu pisząc, a już parę wyrazów wychodzi. Zaczął właśnie próbować pisać ręcznie – tylko do tej pory traktowałam to jak zabawę – śmiechu masa i zdziwienie odkryciem kolejnej literki małej czy dużej. Nie ma opcji na łączenie liter, bo chce i łatwo mu pisać drukowanym :) Zabronić? Ostatnio przestraszyłam się, bo przypomniało mi się, jakie literki pisano w podstawówce – czy ktoś pisze takie b, jak kaligrafowano w I klasie? ja nie – i jak mam to wytłumaczyć :(

  2. Jolanta Posłusznapisze:

    Pierwszy etap pisania i czytania to posługiwanie się dużymi literami drukowanymi. Jest to naturalne. Litery pisane są trudniejsze i dlatego wprowadza się je dopiero w pierwszej klasie. Skoro synek chętnie pisze literki, może równie chętnie będzie rysował szlaczki. Przygotowują one rękę do pisania płynnego. Zwróć uwagę Marto na sposób trzymania ołówka przez niego .
    A dlaczego dorośli nie piszą tak, jak dzieci w klasach I-III? Pismo przechodzi kilka etapów rozwoju. Po etapie łącznego pisania, jest czas na wypracowanie indywidualnego charakteru pisma. Etap ten kończy się ok. 12 roku życia. Dobrze by było,żeby pismo osoby dorosłej również było płynne. Jest ono wtedy szybsze i bardziej czytelne.
    O etapach rozwoju pisma napiszę obszerniej innym razm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO