Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

lut
05

Funkcje percepcyjno-motoryczne

We wczesnym etapie nauki czytania i pisania dużą rolę odgrywają funkcje percepcyjno-motoryczne. Obejmują one analizator wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno-ruchowy.

Może zdarzyć się więc tak, że przy prawidłowym myśleniu, dziecko ma poważne problemy z opanowaniem tych podstawowych umiejętności szkolnych.

Podczas nauki czytania i pisania dzieci używają głównie zmysłu wzroku i słuchu oraz aparatu ruchu, głównie ręki. Jeśli mózg dokona niedokładnej analizy bodźców  wzrokowych, dziecko nieprawidłowo będzie spostrzegało litery. I tak np. na literkę „d” może mówić, że to  „b”, ponieważ są one podobne. Oko widzi kółeczko i laseczkę, ale  dopiero mózg rozpoznaje, że to litera „d”  lub „b”. Podobnie jest  z percepcją słuchową . Zamiast głoski „g”, dziecko może słyszeć „k”, ponieważ brzmią one podobnie. Poza tym, nie będzie potrafiło podać głosek  i/lub sylab składających się na dany wyraz. Ważna jest też integracja między tymi funkcjami.

Jeśli dziecko jest niesprawne grafomotorycznie, czyli ręka nie jest gotowa do pisania – pismo będzie brzydkie, zbyt wolne, a nacisk ołówka na kartkę zbyt silny lub zbyt słaby.

Jak najwcześniejsza  interwencja polegająca na usprawnianiu zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych może zapobiec wystąpieniu problemów w nauce czytania i pisania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO