Podstawowa zasada jest taka – jeśli dziecko ma problemy w czytaniu, powinno czytać teksty dostosowane do jego możliwości. Tylko wówczas może osiągnąć sukces w czytaniu i nabierać stopniowo wprawy w czytaniu coraz trudniejszych wyrazów.
Teksty powinny być one złożone z wyrazów o najłatwiejszej do czytania budowie. Dodatkowo każda sylaba w wyrazie powinna być wyodrębniona przez zaznaczenie innym kolorem lub oddzielona kreską, np. ce-bu-la lub ce|bu|la. Dobrze jest tekst zilustrować.
Nie jest prostą sprawą napisać tekst, który spełniałby następujące warunki: był złożony z wyrazów o prostej strukturze, czyli łatwej do czytania i jeszcze był ciekawy, tworzył jakieś logiczne opowiadanie, które mogłoby zainteresować dziecko. Dlatego takich tekstów jest niewiele.
Czcionka powinna być wyraźna, najlepiej czarna na żółto-kremowym tle lub ciemnofioletowa na białym tle. Litery i odstępy między wersami powinny być większe niż w tradycyjnym tekście.
Dobrze jest posługiwać się jakimś wskaźnikiem podczas czytania, choćby ołówkiem. Dziecko wskazuje nim każdą sylabę lub wyraz w tekście, który czyta. To nadaje rytm jego czytaniu, nie pozwala zgubić linijki, czy wyrazu w tekście i ogólnie przyspiesza czytanie.
Z czytaniem powinno iść w parze pisanie. O tym następnym razem.