Prześledzę wszystkie etapy zapobiegania i korygowania na bieżąco pojawiających się trudności w rozwoju dziecka począwszy od jego narodzin. Wszystko pod kątem nauki czytania i pisania oczywiście.
1. Dostarczenie dziecku różnorodnych bodźców od urodzenia, zarówno wzrokowych, słuchowych i dotykowych powoduje równomierny rozwój wszystkich funkcji poznawczych bardzo potrzebnych później do nauki. Pozwalaj na manipulowanie przedmiotami, rozbieranie ich na części drobne, zabawy z wykorzystaniem różnych sprzętów domowych, proste prace domowe, typu porządkowego – układanie zabawek, ubrań, segregowanie ich wg np. koloru, rodzaju itp.
Ważne – czytaj dziecku od wieku niemowlęcego. Szerzej piszę o tym w cyklu wpisów „ Jak zainteresować dziecko czytaniem”.
2. Kiedy pojawią się pierwsze trudności, najczęściej zauważa się je dopiero w zerówce lub w pierwszej klasie ( a zdarza się, że później ) – trzeba zacząć systematycznie wyrównywać braki. Dziecko powinno uczęszczać na dodatkowe specjalistyczne zajęcia. Ale i tak musi pracować w domu, jeśli efekty mają być widoczne i jak najszybsze.
3. Praca w domu powinna odbywać się codziennie po 15-30 minut. Dobrze, jeśli pieczę nad nią sprawuje specjalista od terapii pedagogicznej, który zna problemy dziecka i dostosuje program do jego możliwości i potrzeb.
Jeśli pomagasz dziecku sama, powinnaś wybrać program obejmujący szeroki wachlarz różnorodnych ćwiczeń. Takie podejście sprawi, że będą usprawniane zarówno funkcje zaburzone, jak i rozwijane te sprawne ( taki system pracy jest najlepszy, tzn. rozwijający wszystkie funkcje odpowiedzialne za czytanie i pisanie – pisałam o nich we wpisie pt. ).
4. Bardzo ważne jest codzienne czytanie z dzieckiem (jeśli zna już wszystkie litery i potrafi je składać w wyrazy). Wybór metody czytania zależy od możliwości dziecka. Więcej dowiesz się z e-booka „ Jak czytać z dyslektykiem. Odpowiedzi na 10 pytań rodziców”.
Możesz go pobrać tutaj: http://www.mojedzieckodobrzeczyta.pl/ebook/index.htm
5. Jeśli zauważysz, że dziecko rozwija się nierówno, tzn. masz wrażenie, iż jest inteligentnym dzieckiem, a z pewnymi umiejętnościami sobie nie radzi, warto zgłosić się do specjalisty. Nie zaszkodzi skonsultować, czy wszystkie funkcje potrzebne do nauki czytania i pisania rozwijają się prawidłowo i w odpowiednim czasie. W poradniach psychologiczno-pedagogicznych takie badania są bezpłatne i można je wykonać w każdej chwili.
6. Współpraca z nauczycielami uczącymi dziecko zapobiegnie wielu nieporozumieniom. Warto być z nimi na bieżąco w kontakcie i prosić o wskazówki do pracy oraz dzielić się informacjami na temat, co Ty robisz z dzieckiem i jakie to przynosi efekty.