Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

gru
15

Jak terapia dysleksji wygląda w praktyce – z pamiętnika terapeuty

W ciągu 14 lat pracy z uczniami z dysleksją i ryzykiem dysleksji, mogę potwierdzić, to co można przeczytać w literaturze fachowej na temat częstości występowania dysleksji i rezultatów terapii.

Rzeczywiście mniej więcej 10% uczniów w każdej klasie ma problemy z czytaniem i pisaniem i nie wynikają one z zaniedbań w uczeniu się, niższej inteligencji czy  wad wzroku lub słuchu. Często dzieci, które mają wadę wymowy, mają też problemy w czytaniu i pisaniu. Ale nie jest to regułą.

Głęboka dysleksja zdarza się rzadko ( szacuje się, że dotyczy 2-4% wszystkich uczniów). Terapia jest wówczas trudna i nie należy oczekiwać dużych rezultatów. Jeśli dziecko nie miało wsparcia rodziców, po prostu rezygnowało z terapii zniechęcone brakiem szybkiej poprawy.

W przypadku średniego nasilenia dysleksji, efekty są, ale potrzebna jest kilkuletnia dodatkowa praca z dzieckiem. Musi ona być systematyczna. Efekty występują skokowo. To znaczy – przez dłuższy czas, np. przez kilka miesięcy są słabo zauważalne i nagle następuje zdecydowana poprawa. Nie oznacza to, że już jest super, choć efekt często mnie zdumiewa. Nie wolno wówczas przerywać terapii, jeśli ta poprawa ma być trwała. Charakterystyczne dla dziecka z dysleksją jest to, że nieutrwalone umiejętności mogą się cofnąć.

Zdarzało mi się pracować z dziećmi, u których występowała różna kombinacja problemów  w czytaniu i pisaniu. Bywa, że dziecko ma problem tylko w pisaniu, a czyta dobrze. Albo ładnie i poprawnie pisze, a ma ogromne problemy w czytaniu. A bywa, że wszystkie te umiejętności są na niskim poziomie. W zasadzie przypadek każdego dziecka jest inny. Oprócz poziomu czytania i pisania w grę wchodzi motywacja. Całkowity brak motywacji w zasadzie przekreśla możliwość uzyskania poprawy. Tylko raz zdarzyło mi się, że nie byłam  w stanie zmotywować dziecka do pracy.

Na ogół dzieci bardzo lubią ćwiczenia z terapii dysleksji ( nazywane inaczej terapią pedagogiczną lub zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi ). Ćwiczenia te muszą być różnorodne, urozmaicone zajęciami ruchowymi i relaksacyjnymi. Do tego jakieś zadanie na komputerze i godzina pracy z dzieckiem mija tak szybko, że aż szkoda, że się kończy (tak mówią dzieci).

2 komentarzy

  1. Jolantapisze:

    Jestem nauczycielem i mam problem z dzieckiem ktore ma ryzyko dysleksji .Nauczycielka z matematyki klIV nie rozumie problemu jaki ma dzieckoZadaje dziecku tyle pracy i nie ocenia tego nie motywuje go do pracy.robi sprawdziany bez zapowiedzi , dzieci nie rozumieją poleceń , co ona przez to chce osiągnąć .jezeli ta praca tak wygląd to co te dzieci bedą umiała jeżeli są tylko sprawdziany. Dziecko z innych przedmiotów nie ma większych problemów . Co mam zrobić jest to koleżanka z tej samej szkoły w której uczę.pozdrawiam zrozpaczona mama

  2. Jolanta Posłusznapisze:

    Trudno uwierzyć, że po tylu latach od funkcjonowania odpowiednich rozporządzeń w sprawie udzielania pomocy dziecku z dysleksją, jest jeszcze takie niezrozumienie problemu.
    Ale cóż, jeśli tak jest, trzeba uświadamiać odpowiednie osoby. Proponuję, abyś umówiła się na rozmowę z tą nauczycielką. Pokaż jej opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej i powiedz, jakie problemy ma Twoje dziecko i jakie są zalecenia poradni. Podkreśl, jakie to jest ważne dla Twojego dziecka. Materiały przydatne do takiej rozmowy, znajdziesz tutaj:
    http://ptd.edu.pl/o_dysleksji/materialy_do_pobrania

    Jeśli taka rozmowa nic nie da, zapowiedz nauczycielce, że będziesz musiała poprosić o wspólna rozmowę z nią i dyrektorem szkoły. Może to ją zmotywuje do zmiany metod nauczania w stosunku do pewnej grupy dzieci. W tym roku zaczęło obowiązywać w szkole podstawowej nowe rozporządzenie MEN o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które nakłada na szkołę obowiązek zorganizowania pomocy m.in. dla dzieci z dysleksją.
    Życzę Ci powodzenia!

    Ps. Jestem ciekawa efektów Twojej ewentualnej rozmowy z nauczycielką. Napisz proszę, jak Ci poszło.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO