Co powinno Cię skłonić do uważnego obserwowania swojego dziecka pod kątem późniejszej nauki czytania i pisania?
Jeśli wystąpiły któreś z poniższych zjawisk, Twoje dziecko może (nie musi oczywiście) mieć problemy w nauce czytania i pisania:
- nieprawidłowy poród i ciąża, np. niedotlenienie podczas porodu, poród przedwczesny,
- występowanie dysleksji w rodzinie,
- dziecko nie raczkowało,
- zaczęło mówić później niż rówieśnicy. Prawidłowy rozwój mowy to wypowiadanie pierwszych słów w pierwszym roku życia, prostych zdań ( do 4 wyrazów) w wieku 2- 3 lat i zdań złożonych w wieku 3-6 lat.
Dziecko, które rozwija się harmonijnie, czyli wszystkie funkcje potrzebne do czytania i pisania rozwijają się równomiernie, w wieku 6-7 lat powinno posiadać następujące umiejętności:
W sferze ruchowej:
- samo się ubiera i samo zjada posiłki
- potrafi zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki
- lubi rysować, rysunki są bogate w szczegóły
- umie rysować szlaczki prowadząc linie w sposób ciągły, płynny
- lubi zabawy ruchowe
- umie jeździć na rowerku
- prawidłowo trzyma ołówek, nacisk na kartkę nie jest zbyt silny, ani zbyt słaby
- używa jednej ręki do rysowanie (a nie obu),
- potrafi wycinać nożyczkami.
W sferze spostrzegania wzrokowego i orientacji w przestrzeni:
- odróżnia litery podobne kształtem, np.: m-n-u, p-b-d-g, i-j, l-ł-t, o-a
- potrafi układać puzzle, konstrukcje z klocków, układać pocięte obrazki w całość
- jego rysunki są bogate w szczegóły
- potrafi odwzorować figury geometryczne, czyli patrząc na koło, kwadrat, trójkąt potrafi je narysować
- prawidłowo używa zaimków typu: za, przed, po, w
W sferze mowy i spostrzegania słuchowego ( wyrazy, sylaby, głoski):
- potrafi prawidłowo wymawiać wszystkie głoski
- prawidłowo wymawia dłuższe wyrazy ( nie przekręca ich)
- buduje poprawne gramatycznie zdania
- potrafi policzyć wyrazy w zdaniu
- ma dość bogaty zasób słownictwa
- potrafi podzielić słowa na sylaby i głoski oraz złożyć słowa z sylab i głosek
- potrafi wskazać pary rymujących się słów
- zapamiętuje krótkie wierszyki i piosenki
- potrafi wymienić nazwy miesięcy, pór roku, dni tygodnia.
Oczywiście zaniepokoić powinien Cię brak wielu z wymienionych umiejętności. Pojedyncze niedoskonałości nie wymagają podejmowania szczególnych działań.
W Polsce nie ma systemu pomocy dla dzieci z ryzyka dysleksji. Mimo dużej wiedzy na temat przyczyn dysleksji i metod pracy w tym zakresie, rodzice są zdani przede wszystkim na siebie.
Diagnozę można zrobić już w wieku przedszkolnym w poradni psychologiczno-pedagogicznej.