Temat, jaki chcę dziś poruszyć nie jest może zbyt ciekawy, bo teoretyczny, ale konieczny do praktycznego zrozumienia problemów w czytaniu i pisaniu.
W czytaniu i pisaniu uczestniczy wiele funkcji zlokalizowanych głównie w mózgu. Potrzebne jest również sprawne ciało, dobry wzrok i słuch, oraz chęć do podjęcia wysiłku nauczenia się czytania i pisania. Wszystkie funkcje odpowiedzialne za czytanie wypisane są na schemacie powyżej.
Jak już pisałam w jednym w poprzednich wpisów, ćwiczenia fizyczne wpływają korzystnie na pracę mózgu, w tym również na myślenie.
W przypadku osób z dysleksją problem dotyczy głównie funkcji percepcyjnych i ruchowych. To one są właśnie uszkodzone lub ich rozwój jest opóźniony. Na rysunku zaznaczyłam je na czerwono.
U dzieci z dysleksją problemy mogą dotyczyć również:
- pamięci, głównie krótkotrwałej, czyli bieżącej
- uwagi (często z dysleksją współwystępują zaburzenia w koncentracji)
- mowy (szacuje się, że 85% dzieci z zaburzeniami mowy cierpi na dysleksję).
Myślenie u osób z dysleksją jest na dobrym poziomie, często przekracza przeciętną normę.
Jeśli chodzi o motywację i emocje dzieci (i dorosłych) z dysleksją, to często są zaburzone wskutek licznych niepowodzeń w nauce. Jeśli pomoc nie nadejdzie szybko, rodzi się poczucie niskiej wartości i niechęć do nauki.
U jednego dziecka może być zaburzona jedna funkcja lub kilka.