Dziecko z dysleksją czasami długo może nie zostać zdiagnozowane, zwłaszcza, jeśli jest bardzo inteligentne. Ale w kolejnych klasach pojawią się trudności, których trudno będzie nie zauważyć. Oto one:
- dziecko potrzebuje więcej czasu na udzielenie odpowiedzi, zwłaszcza ustnej
- trudności w przepisywaniu tekstu, zwłaszcza z tablicy
- trudności w dłuższym zajmowaniu się tym samym zadaniem – trudności w skupieniu uwagi przez dłuższy czas
- trudności w odczytywaniu nowych słów
- stres w sytuacji czytania przed klasą, unikanie czytania przed klasą
- trudności w zrozumieniu dłuższych poleceń
- trudności w zorganizowaniu sobie materiału do nauki, chaos myślowy, gubienie się w temacie
- duża męczliwość podczas czytania
- skupianie się na technice podczas czytania kosztem zrozumienia lub domyślanie się słów z kontekstu
- dziecko lepiej wypada w ustnych odpowiedziach niż pracach pisemnych
- mylenie słów podobnie brzmiących, np. „ recepcja” – „percepcja”, „kompetencja” – „kontemplacja”
- dziecko źle wypada w testach, gdzie zakreśla się jedną z wielu odpowiedzi, chyba, że ma wydłużony czas na napisanie testu
- dziecko nie czyta dla przyjemności, gdyż je to męczy
- może mieć kłopoty z pamięcią krótkotrwała, czyli zapamiętywaniem zaraz po zapoznaniu się z materiałem
- ma obniżone poczucie własnej wartości.