Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

mar
28

Trzeci i ostatni krok w nauce czytania

Polubić czytanie można dopiero wtedy, kiedy czyta się płynnie. Dopóki dziecku czytanie sprawia trudność, nie będzie ono „pożerało” książek dla przyjemności. Co Ty jako rodzic możesz zrobić, aby pomóc  swojemu dziecku w opanowaniu płynnego czytania?

Nie nabywa się płynności bez przejścia przez poprzednie etapy czytania. Najpierw Twoje dziecko musi dokładnie umieć odczytać poszczególne słowa. Nie może ich zgadywać z kontekstu – co jest często spotykane u dzieci z dysleksją. Dopiero po opanowaniu tego etapu, możesz przejść ze swoim dzieckiem do etapu ćwiczenia płynności.

Aby automatycznie rozpoznać słowo, czyli przeczytać je „rzucając wzrokiem na tekst”, dziecko musi  je wcześniej kilka razy przeczytać. Jednym  słowem, aby dziecko mogło szybko i płynnie czytać, musi dużo czytać.

A teraz konkretnie, jak możesz ćwiczyć ze swoim dzieckiem płynność w czytaniu:

1. przygotuj odpowiednią książkę – dziecko musi znać większość słów  z tej książki, tekst powinien być wyraźny i dość duży

2. czytanie musi odbywać się na głos

3. niech dziecko używa wskaźnika ( może to być palec) do wskazywania po kolei w tekście wyrazów, które czyta

4. niech przeczyta ten sam tekst 2 razy

5. Jeśli dziecko ma duże problemy z czytaniem, możesz  mu przeczytać fragment tekstu, a ono w tym czasie patrzy w tekst i wskazuje każdy wyraz wskaźnikiem (palcem). Potem czytacie razem ten sam tekst (równocześnie Ty i dziecko na głos),a potem dziecko samo głośno czyta ten tekst (też ze wskaźnikiem). Twoje czytanie i wspólne czytanie może zastąpić audiobook.  Potem musisz jednak  posłuchać, jak Twoje dziecka czyta na głos.

W miarę postępu  w czytaniu, teksty mogą być coraz trudniejsze. W  USA zrobiono ranking książek według stopnia trudności słownictwa. Szkoda, że w Polsce nie mamy takiej pomocy.

W klasie czwartej często następuje spadek jakości czytania ze względu na to, że dochodzą nowe przedmioty do programu nauczania, a wraz  z nimi pojawia się dużo nowych słów.

Płynność w czytaniu zwiększa  rozumienie tekstu.

Co prawda, nie jest to jedyny warunek rozumienia, ale bardzo ważny!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO