Dlaczego planowanie i dobra organizacja prawie każdemu z nas sprawia tyle problemów? A przecież wiemy dobrze , że są to najważniejsze czynniki sukcesu. Pominę odpowiedź na to pytanie, ponieważ bez względu na powód, coś trzeba z tym zrobić, jeśli chcemy coś w życiu osiągnąć.
Zwłaszcza dzieciom z dysleksją planowanie i organizowanie się w nauce sprawia ogromny problem, ponieważ one często mają problem ze skupianiem uwagi. Poza tym dzieci na ogół chcą się bawić, a nie pracować. Zresztą dorośli też wolą przyjemnie spędzać czas, niż pracować.
Jest prosty schemat, który może pomóc dziecku się zorganizować. W przypadku młodszego dziecka, Ty musisz czuwać nad planem jego pracy. W tym miejscu możesz pobrać schemat skutecznej nauki w domu (mam na myśli odrabianie lekcji szkolnych + dodatkowe ćwiczenia w czytaniu i pisaniu). Zasady te opracowałam w oparciu o najnowsze osiągnięcia w dziedzinie pracy umysłowej.
Przyznasz, że sposób jest bardzo prosty, ale tylko systematyczne i wytrwałe jego stosowanie daje efekty. Ale „ Wszystko jest trudne, nim stanie się proste.” (Fuller)
Pobierz skuteczny przepis na odrabianie lekcji
Jeśli podoba Ci się ten przepis, kliknij proszę w „Lubię to”.
2 komentarzy
Danusiapisze:
Czerwiec 17, 2011 na 13:12 (UTC 1)
Witam serdecznie, mam pytania. W Pani planie matematyka jest na pierwszym miejscu, czy ma to znaczenie dla całości? Czy jeśli czytanie i ćwiczenia z tym związane sprawiają największą trudność, a matematyka to dla dziecka (przynajmniej mojego) przyjemność i zabawa (jeśli chodzi o rozwiązywanie zadań, bo zadania tekstowe – czyli fakt przeczytania kolejnego tekstu – to już problem), to trudniejsze zadania nie powinno rozwiązyać się na początku. Bardzo mnie interesuje Pani zdanie i sugestie na ten temat. Pozdrawiam i dziękuję za podjęcie tego trudnego tematu. Danusia
Jolanta Posłusznapisze:
Czerwiec 18, 2011 na 14:24 (UTC 1)
Jest to przykładowy plan. Masz rację Danusiu, że to, co jest dla dziecka łatwiejsze powinno wystąpić na końcu takiego planu. Jeśli dziecko ma problem z czytaniem, najpierw powinno odrobić lekcje z historii, czy przyrody lub nauczyć się czytanki (w młodszych klasach). Ponieważ każdy człowiek ma tendencje do unikania trudności, najpierw trzeba rozprawić się z tym, co trudniejsze. Poza tym im dłużej się uczy, tym bardziej jest zmęczony.
Jeśli chodzi o historię i przyrodę, to trzeba pomóc dziecku zrobić notatkę. Jeśli dziecko czyta słabo, Ty mu przeczytaj tekst tematu. Ono śledzi w tym czasie ten sam tekst. Potem niech ono przeczyta na głos ten sam temat z książki. Słowa, nad którymi się zatrzyma, Ty przeczytaj (nie dopuść, aby zgadywał). Może czytać sylabami, jeśli potrafi. Następnie zróbcie wspólnie notatkę. Potem już uczy się z tej notatki.
Po odrobieniu wszystkich lekcji powinny wystąpić dodatkowe ćwiczenia w czytaniu.