Celem nauki czytania jest czytanie płynne ze zrozumieniem. Ale zanim dziecko przystąpi do nauki płynnego czytania, musi dokładnie odczytywać pojedyncze słowa.
Jeśli potrafi w danym tekście przeczytać większość słów, można na tym właśnie tekście, ćwiczyć płynność.
Jak ćwiczyć dokładne czytanie pojedynczych słów?
Są dwie metody:
1. wprowadzanie obrazów całych słów do pamięci
2. czytanie sylabami.
Obydwie metody są potrzebne. Zwłaszcza u dyslektyków – wprowadzanie do pamięci obrazów całych słów jest utrudnione. Trzeba zacząć od metody sylabowej. Jeśli dziecko już potrafi czytać sylabami, wówczas można wprowadzać całe wyrazy do pamięci. To przyspiesza czytanie.
Dzieci z dysleksją mają tendencję do czytania przez głoskowanie, czyli głoska po głosce. Nie wolno do tego dopuścić. Jeśli dziecko czytając głośno tak właśnie robi, przeczytaj wyraz za niego i każ mu powtórzyć. Zaznaczaj w wyrazach poszczególne sylaby, np. dwoma kolorami na przemian.
A teraz konkretnie: Zapisz 5-6 słów na dużej kartce papieru i przeczytaj dziecku. Teraz niech ono je przeczyta. Musi je przeczytać kilka razy, aby je utrwalić. Następnego dnia powtórz wyrazy z poprzedniego dnia i wprowadź kolejne – nowe. Kartkę powieś w pokoju dziecka, aby mogło na nią często zerkać.
Jeśli dziecko słabo czyta, w wyrazach zaznacz sylaby (pokoloruj je).
W czwartej klasie następuje spadek jakości czytania wskutek wzrostu liczby wyrazów trudnych i nowych. W programie nauczania pojawiają się nowe przedmioty, a wraz z nimi nowe pojęcia. Oznacza to, że znów trzeba pracować nad dokładnością czytania pojedynczych wyrazów.