Pisanie jest ściśle związane z czytaniem. Jest to czynność trudniejsza, niż czytanie. Pisząc dziecko musi umieć podzielić słowo na głoski. Powinno się łączyć ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. To znaczy – bezpośrednio po czytaniu dziecko powinno zapisać kilka zdań z tekstu.
Jeśli pisanie sprawia dziecku dużą trudność, niech najpierw przepisuje. Każdy wyraz przed zapisaniem dziecko powinno głośno podzielić na głoski.
Jeśli potrafi już bezbłędnie przepisywać, może pisać z pamięci. Jest to bardzo dobra technika na utrwalanie bezbłędnej pisowni wyrazów. Pisałam o niej tutaj.
Pisanie ze słuchu możesz wykorzystywać do sprawdzenia, na jakim etapie pisania jest dziecko – ile i jakie błędy robi. Ta technika jednak nie nadaje się do ćwiczenia pisowni. Lepsza jest do tego celu Kolorowa Ortografia, gdzie zamiast trudnych liter (ó, u, rz, ż, ch, h ) używa się odpowiednich kolorów. Konkretnie rzecz ujmując – ćwicząc pisanie ze swoim dzieckiem na początku unikaj wyrazów o trudnej pisowni. Jeśli jednak wystąpi taka trudność, to zamiast wpisać trudną literę, niech dziecko zakoloruje miejsce, gdzie powinno wystąpić np. „rz” – kolorem niebieskim.
W praktyce wygląda to tak: Konie to piękne i mądre zwie ęta.
Więcej o kolorowej ortografii dowiesz się tutaj.