Dzieci z dysleksją często mają też problemy z poprawną pisownią. Zasady ortografii trzeba bardzo długo utrwalać i w różnorodny sposób, aby dziecko nie znudziło się nauką.
Na rynku jest bardzo dużo gotowych pomocy, ale można je wzbogacić i rozszerzyć o własną pracę z dzieckiem.
Proponuję przy okazji utrwalania ortografii nauczyć dziecko pisania tekstów.
Najlepiej przerabiać na początku każdą zasadę pisowni osobno. Na początek weź zasady pisowni z „ó”. Pierwsza zasada brzmi: „ó” piszemy, gdy w wyrazach pokrewnych, gdy wymienia się na : o, a lub e.
Oto kilka przykładów ćwiczeń na tę zasadę:
1. czytaj dziecku parami wyrazy z „ó” i wymianą na: o, a lub e, np. wóz – wozy, stół – stoły itd. Jednocześnie niech dziecko pisze to, co mu czytasz i powtarza głośno po Tobie
2. niech dziecko układa i zapisuje zdania z wyrazami z „ó” (te wyrazy możesz najpierw zapisać na paskach papieru i pokazać mu, aby nie zrobiło błędu)
3. daj dziecku do wylosowania kilka wyrazów z „ó” i niech napisze opowiadanie z tymi wyrazami ( tak, jak potrafi, treść może być dowolna, zmyślona, bezsensowna, ważne, aby nie bało się pisać )
4. zleć dziecku, aby poszukało w słowniczku ortograficznym kilku wyrazów z „ó” – nauczy się korzystania ze słownika i utrwali alfabet
5. po przerobieniu pierwszej zasady podyktuj mu kilka zadań z wyrazami wcześniej przerobionymi i utrwalonymi poprzez różne ćwiczenia – zobaczysz, ile błędów popełnia. W zasadzie nie powinno popełnić ani jednego błędu, ale jeśli zdarzy mu się jeden lub dwa błędy – możesz przejść do następnej zasady.
Jeśli błędów jest sporo, ćwicz z dzieckiem dalej tę samą zasadę.
Tutaj znajdziesz zasady pisowni do wydrukowania.