Zapominanie depcze po piętach zapamiętywaniu. Przez pierwsze 10 minut pamiętamy dobrze to, czego się dowiedzieliśmy. Po 10 minutach zaczynamy zapominać, ponieważ dane informacje są wypierane przez nowe. Dzieci z dysleksją mają często problemy z pamięcią krótkotrwałą. Dlatego w ich przypadku powtórki są szczególnie pożądane.
Zapobiec zapominaniu może POWTÓRKA. Trzeba ją zrobić jak najszybciej po pierwszym podaniu wiadomości. Najlepiej inaczej – wówczas uzyska się efekt wzmocnienia pamięci.
A teraz konkretnie – na przykładzie nauki historii.
1. zawsze najpierw dziecko robi sobie plan odrabiania lekcji w domu ( czyli, czego po kolei będzie się uczyło + przerwy )
2. robi notatkę z historii
3. robi 10-minutową przerwę
4. po przerwie powtarza tę notatkę, ale w inny sposób, np. pisze na dużej kartce papieru, co zapamiętało, co pamięta z poprzednich lekcji (mile widziane są rysunki, podkreślenia, symbole, w tym śmieszne rysunki i symbole – to ułatwia zapamiętywanie)
5. przed snem jeszcze raz powtarza sobie najważniejsze informacje
6. następnego dnia w planie odrabiania lekcji wpisuje sobie powtórkę z historii.
Taki sposób uczenia się gwarantuje Twojemu dziecku sukces, gdyż na jeden dzień przed klasówką nie zdąży zrobić nawet dwóch powtórek. A bez powtórek nie zapamięta niczego na dłużej, gdyż pamięć działa w taki sposób, że szybko wypiera daną wiedzę inną.