Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

sty
24

Zabawy pomocne w nauce czytania i pisania

Zabawa jest ulubioną formą spędzania czasu, nie tylko przez dzieci.  Angażuje emocje jest więc skuteczna i motywująca. Nie każdą wiedzę można podać w formie zabawy, ale można dzięki niej utrwalić wiadomości i umiejętności lub przygotować do przyjęcia nowej partii materiału.

Jak najbardziej nadaje się dla małych dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły nauki w szkole. Dobrze jest już wtedy przygotować pewne funkcje potrzebne do czytania i pisania, zwłaszcza jeśli zauważysz pewne objawy, które mogą zwiastować problemy na początku nauki (poczytaj o nich tutaj).

Oto kilka zabaw, które pogrupowałam na zabawy typu wzrokowego  i słuchowego. Ten podział jest ważny z tego względu, że należy przeplatać jeden rodzaj zabawy tym z drugiej grupy.

# Zabawy ćwiczące percepcję wzrokową:

1. Rzuty piłką, woreczkiem do celu, którym może być pudełko, kosz na śmieci, szmatka rozłożona na podłodze.

2. Przerzucanie woreczka (piłki) z ręki do ręki.

3. Toczenie piłki za pomocą kijka po linii narysowanej na podłodze lub między przeszkodami zrobionymi z pachołków, krzeseł, garnków itp.

4. Przekładanie woreczka (piłki) pod kolanem z ręki do ręki.

5. Zabawa „Co się zmieniło?” – układasz kilka przedmiotów na stole, dziecko przygląda się im przez chwilę po czym odwraca się, a Ty zmieniasz układ, np. dwóch przedmiotów. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, co się zmieniło.

6. Wyszukiwanie w zbiorze ( liter, wyrazów, symboli, przedmiotów ) takich samych elementów, czyli jeden z elementów musi powtórzyć się kilka razy.

# Zabawy ćwiczące percepcję słuchową:

1. Wyszukiwanie rymów w czytanym dziecku wierszu lub podanie dwóch wyrazów rymujących się, a trzeci dziecko wymyśla samo. Jeśli nie potrafi, możemy mu podać dwa-trzy wyrazy do wyboru.

Przykład

Mówisz: stół – wół.  Dziecko dopowiada – kół ( wyrazy mogą wystąpić w innym przypadku niż mianownik ). Albo podajesz dziecku wyrazy do wyboru: muł, kra, dwa  i pytasz, który pasuje do tych dwu podanych na początku.

Bardzo fajną pomocą dydaktyczną do tego typu ćwiczeń jest książka Alicji Maurer: Dźwięki mowy, str. 28.

2. Nazywanie obrazków, na których jest jakaś akcja – dziecko wymyśla jego tytuł.

3. Powtarzanie po kilka wyrazów podanych ustnie przez Ciebie, np. córka, góra, jaskółka.

4. Domino głoskowe – mówisz dowolny wyraz (pod warunkiem, że nie kończy się na „y”), a dziecko podaje kolejny na ostatnią głoskę poprzedniego, np. dar – radość – ćma – Amor – rak – kawa – arabski – irys – sanki itd. Można też bawić się w domino sylabowe, np. kawa – wata – tama – mary – rymy – mydło – dłonie – niebo – bogaty – tyle – leki – kilo itd.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO