Jest to sposób prosty, tani i twórczy. Myślę, że interesujący dla dzieci. Wiadomo, że dzieci lubią zajęcia urozmaicone i trzeba im wymyślać ciągle coś nowego.
Poniżej opiszę kilka przykładów wykorzystania czasopism w nauce czytania. Wszystkie te techniki są zgodne z najnowszą wiedzą dotyczącą nauki czytania, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci z ryzyka dysleksji. O ryzyku dysleksji pisałam tutaj. Służą przede wszystkim kształtowaniu tzw. świadomości fonologiczne, czyli świadomości, że słowa składają się z mniejszych części, takich jak sylaby i głoski. Ta umiejętność jest niezbędna do czytania i pisania.
Ćwiczenia są przeznaczone dla dzieci z zerówki i klasy pierwszej. A także dla starszych, jeśli mają znaczne problemy w czytaniu i trudno je zmobilizować do tradycyjnej pracy z książką. Wystarczy 15 minut dziennie pobawić się z dzieckiem tymi technikami.
Oto one:
1. Wytnij kilka słów z czasopisma, przeczytaj je dziecku i poproś, aby podzieliło je na sylaby. Potem niech dziecko potnie te wyrazy zgodnie z tym podziałem, a na końcu złoży sylaby w całe wyrazy.
2. Wytnij kilka wyrazów dwusylabowych. Z jednego z nich wytnij pierwszą sylabę. Z pozostałych pozostaw drugie sylaby i poproś, aby dziecko znalazło właściwą sylabę do tej pierwszej.
3. Wytnij kilka obrazków, których nazwa rozpoczyna się na tę sama głoskę. Zapytaj dziecko, na jaką głoskę rozpoczynają się te wyrazy. Potem zapytaj, jaką głoską kończy się każdy z wyrazów. Możesz też pytać o drugą, czy trzecią głoskę w wyrazie.
4. Wytnij 3 obrazki i poleć dziecku aby ułożyło słowo z pierwszych liter nazw obrazków. Na przykład – jeśli wycięłaś obrazki przedstawiające: drzewo, okno i maki – powstanie słowo: „dom”.
5. Cięcie słów na pojedyncze litery – najpierw czytasz całe słowo, a potem polecasz mu, aby pocięło je na litery – to buduje świadomość podziału wyrazów na mniejsze cząstki, czyli głoski. A teraz dziecko składa wyraz z liter.
6. Tworzenie mini-książeczek. Wytnij kilka obrazków i podpisz je lub wytnij podpis z czasopisma. Książeczki mogą być tematyczne, w zależności od zainteresowań dziecka. Możecie je uzupełniać tak długo, aż dziecko zacznie czytać samodzielnie. Podpisy pod obrazkami powinny być zapisane z podziałem na sylaby, np. To jest mo-tyl. Mo-tyl ma ko-lo-ro-we skrzy-dła. Wpis na temat czytania z dzieckiem znajdziesz klikając w poniższy link: http://mojedzieckodobrzeczyta.pl/2012/02/jak-ksztaltowac-nawyk-czytania-u-dziecka/