Wiele razy już pisałam o tym, że w nauce czytania i pisania ważna jest umiejętność wyróżniania sylab i głosek w wyrazach. Jest to umiejętność niezbędna w nauce czytania i pisania.
Jednym ze sposobów kształtowania świadomości fonologicznej jest czytanie dzieciom wierszy. Chodzi o rymy. Rymują się słowa kończące się taką samą sylabą. Słuchając wierszy, dziecko uczy się rozróżniać w wyrazach mniejsze cząstki, czyli sylaby.
Po pewnym czasie czytania dziecku wierszy, można się z nim bawić w odgadywanie rymów. Czytasz dziecku dwa wersy, ale nie czytasz ostatniego słowa, które się rymuje z tym z pierwszego wersu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć rymujące się słowo.
Przykład:
Gdyby kózka nie skakała,
To by nóżki nie ……………… .
Wystarczy wziąć do ręki książkę Jana Brzechwy i otworzyć na dowolnej stronie. I mamy gotową pomoc dydaktyczną.