Problemy dziecka w nauce mogą wywołać u rodzica chęć wzięcia na swoje barki jego problemu, aby mu ulżyć. Taka postawa może wydawać się mile widziana przez ludzi z otoczenia. Rodzic jawi się jako troskliwy, kochający, pomocny.
Niestety, nie na tym polega właściwa pomoc. Robienie czegokolwiek za dziecko, nie tylko zwalnia je z odpowiedzialności za własne życie, ale też nie pozwala mu się sprawdzić. Poczucie własnej wartości i mocy sprawczej własnych działań tworzy się poprzez aktywność własną. Sukces to własnoręcznie wykonana praca, a nie wykonana przez innych. Jeśli będziesz za dziecko odrabiać lekcje i ono będzie otrzymywało pozytywne oceny, będzie to Twój sukces.
Pomagać w nauce, jeśli dziecko ma problemy, trzeba. Właściwa pomoc oznacza:
- sprawdzanie prac domowych wykonanych przez dziecko
- wspólne poprawianie błędów
- ćwiczenie funkcji mniej sprawnych (np. u dziecka z dysleksją)
- rozwijanie posiadanych przez dziecko zdolności, choćby to był jakiś mały talent lub poszukiwanie dziedziny, w której dziecko mogłoby się sprawdzić.
Jeśli odrabiałaś lekcje za dziecko, od dziś postanów, że tego robić nie będziesz!