Tym razem mam propozycję, jak ćwiczyć pisownię wyrazów z „ó” niewymiennym (to samo dotyczy „rz” niewymiennego i „ch” niewymiennego). Od klasy II szkoły podstawowej dzieci zapoznają się z pisownią wyrazów z „ó” i „rz” niewymiennym.
Najpierw trzeba mieć w zanadrzu listę wyrazów z „ó” niewymiennym. Możesz pobrać ją tutaj.
Wyrazy z listy trzeba dobrze przećwiczyć na różne sposoby, aby ich zapis utrwalił się w pamięci dziecka.
Proponuję następującą kolejność ćwiczeń:
1. podziel wyrazy z listy na kilka grup, najlepiej według jakiegoś klucza, np. nazwy ludzi, zwierząt, przedmiotów, czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki, wyrazy na literę … itp.
2. wybierz jedną grupę wyrazów (będzie ich kilka) i zobrazuj je dziecku (tutaj jest gotowa wizualizacja)
3. niech dziecko ustnie ułoży zdanie z każdym wyrazem – będzie wiadomo, czy rozumie znaczenie ćwiczonych słów
4. zapis wyrazów z pamięci – zapisując dziecko dzieli wyraz na sylaby, czyli pisząc mówi na głos, np. wie-wiór-ka
5. zapis ze słuchu zdań z użyciem ćwiczonych wyrazów
6. wyszukiwanie wyrazów w tekście i podkreślanie ich (potrzebne będą teksty zawierające ćwiczone wyrazy; w razie ich braku można wypisać na kartce różne wyrazy, a wśród nich te ćwiczone)
7. wyrazy, które sprawiają dziecku problem, niech zapisze czerwonym pisakiem na dużej kartce i powiesi przed biurkiem, aby mogło na nie często patrzeć.
Następnego dnia ćwiczymy kolejną partię wyrazów. Zaczynamy jednak od powtórki wyrazów ćwiczonych poprzednio. Wystarczy podyktować dziecku te wyrazy, a ono je zapisuje.
Na koniec pracy z daną listą robimy dziecku dyktando zawierające wyrazy z listy wyrazów z „ó” niewymiennym. To pozwoli sprawdzić, czy można przejść do kolejnej listy, np. z „rz” niewymiennym. Jeśli dziecko robi nadal błędy, trzeba te wyrazy jeszcze utrwalać.