Zajęcia są przeznaczone dla dzieci z klasy pierwszej(drugi semestr) i drugiej (pierwszy semestr). Oczywiście mam na myśli dzieci, którym czytanie i pisanie przychodzi z trudem.
W tym wieku dużą rolę odgrywają ćwiczenia na materiale nieliterowym. Takie ćwiczenia przygotowują mózg do czytania i pisania.
Ogólnie zasady pracy są następujące:
1. najpierw na rozgrzewkę dziecko wykonuje ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową i słuchową
2. potem ćwiczenia w czytaniu i pisaniu
3. utrwalenie przerobionego materiału
4. coś lekkiego na „deser” , np. zabawa.
Wybrałam te ćwiczenia, które – tak wynika z mojej praktyki pedagogicznej – dzieci lubią najbardziej.
ZAJĘCIA # 1
1. Potnij pocztówkę na kilka części, a potem daj dziecku do złożenia. Tutaj jest kilka wzorów, według których można ją pociąć.
2. Przygotuj kartkę papieru, nożyczki, piłeczkę ping-pongową, długopis, który pstryka, 2 szklanki ( w tym jedna z wodą). Zawiąż dziecku oczy i zaprezentuj mu po 3 dźwięki, a następnie poproś, aby powtórzyło, jakie to były dźwięki:
- gniecenie papieru, odbijanie piłeczki, kaszel
- cięcie papieru nożyczkami, pstrykanie długopisem, przelewanie wody ze szklanki do szklanki.
3. Książka dla dzieci ( może być lektura szkolna). Czytasz dziecku fragment książki (przez 10 minut). W tym czasie dziecko śledzi wzrokiem ten sam tekst, wskazując sobie czytane przez ciebie wyrazy jakimś wskaźnikiem (ołówkiem, pałeczką do ryżu). Musisz czytać w odpowiednim dla dziecka tempie, aby zdążyło wskazywać wyrazy).
4. Zadajesz dziecku pytania do tekstu. Celem jest sprawdzenie, czy zrozumiało tekst.
5. Wybierasz kilka najprostszych wyrazów z tekstu. Prosisz dziecko, aby podzieliło każdy wyraz po kolei na sylaby, potem na głoski, a następnie zapisało wyraz dyktując go sobie sylabami.
6. Utrwalenie wyrazów z poprzedniego ćwiczenia – wypisz na małych karteczkach tekturowych wyrazy, które dziecko wcześniej zapisało (2 zestawy takich samych wyrazów). Pobaw się z dzieckiem w domino.
7. Na zakończenie możesz wykonać z dzieckiem w zabawę pod nazwą „Co się zmieniło?”
Wykładasz na stole 4 dowolne przedmioty. Dziecko przygląda się im uważnie. Zapamiętuje nie tylko przedmioty, ale ich układ. Po chwili odwraca się, a Ty dokonujesz dwie zmiany (jeden przedmiot chowasz, a w układzie trzech pozostałych coś zmieniasz).
Taki zestaw ćwiczeń najlepiej wykonywać codziennie (oprócz niedzieli). Jeśli to niemożliwe, to minimum 2-3 razy tygodniowo.