Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

paź
23

Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem – cz.1

Zajęcia są przeznaczone dla dzieci z klasy pierwszej(drugi semestr)  i drugiej (pierwszy semestr). Oczywiście mam na myśli dzieci, którym czytanie i pisanie przychodzi z trudem.

W tym wieku dużą rolę odgrywają ćwiczenia na materiale nieliterowym. Takie ćwiczenia przygotowują mózg do czytania i pisania.

Ogólnie zasady pracy są następujące:

1. najpierw na rozgrzewkę dziecko wykonuje ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową  i słuchową

2. potem ćwiczenia w czytaniu i pisaniu

3. utrwalenie przerobionego materiału

4. coś lekkiego na „deser” , np. zabawa.

Wybrałam te ćwiczenia, które – tak wynika z mojej praktyki pedagogicznej – dzieci lubią najbardziej.

ZAJĘCIA # 1

1. Potnij pocztówkę na kilka części, a potem daj dziecku do złożenia. Tutaj jest kilka wzorów, według których można ją pociąć.

2. Przygotuj kartkę papieru, nożyczki, piłeczkę ping-pongową, długopis, który pstryka, 2 szklanki  ( w tym jedna z wodą).  Zawiąż dziecku oczy i zaprezentuj mu po 3 dźwięki, a następnie poproś, aby powtórzyło, jakie to były dźwięki:

- gniecenie papieru, odbijanie piłeczki, kaszel

- cięcie papieru nożyczkami, pstrykanie długopisem, przelewanie wody ze szklanki do szklanki.

3. Książka dla dzieci ( może być lektura szkolna). Czytasz dziecku fragment książki (przez 10 minut). W tym czasie dziecko śledzi wzrokiem ten sam tekst, wskazując sobie czytane przez ciebie wyrazy jakimś wskaźnikiem (ołówkiem,  pałeczką do ryżu). Musisz czytać w odpowiednim dla dziecka tempie, aby zdążyło wskazywać wyrazy).

4. Zadajesz dziecku pytania do tekstu. Celem jest sprawdzenie, czy zrozumiało tekst.

5. Wybierasz kilka najprostszych wyrazów z tekstu. Prosisz dziecko, aby podzieliło każdy wyraz po kolei na sylaby, potem na głoski, a następnie zapisało wyraz dyktując go sobie sylabami.

6. Utrwalenie wyrazów z poprzedniego ćwiczenia – wypisz na małych karteczkach tekturowych wyrazy, które dziecko wcześniej zapisało (2 zestawy takich samych wyrazów). Pobaw się z dzieckiem w domino.

7. Na zakończenie możesz wykonać z dzieckiem  w zabawę pod nazwą „Co się zmieniło?”

Wykładasz na stole 4 dowolne przedmioty. Dziecko przygląda się im uważnie. Zapamiętuje nie tylko przedmioty, ale ich układ. Po chwili odwraca się, a Ty dokonujesz dwie zmiany (jeden przedmiot chowasz,  a w układzie trzech pozostałych coś zmieniasz).

Taki zestaw ćwiczeń najlepiej wykonywać codziennie (oprócz niedzieli). Jeśli to niemożliwe, to minimum 2-3 razy tygodniowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO