Dziś kolejny scenariusz zajęć dla dzieci z klasy pierwszej (drugi semestr) i drugiej (pierwszy semestr). Tym razem ważnym ćwiczeniem jest ćwiczenie nr 1. Łączy w sobie kształtowanie kilku funkcji potrzebnych w nauce czytania.
ZAJĘCIA # 5
1. Liczenie wyrazów w zdaniu z uwzględnieniem ich długości. Dyktujesz dziecku zdanie. Ono liczy, ile jest w nim wyrazów i zapisuje zdanie za pomocą kresek. Długość kreski odzwierciedla długość wyrazu. Przykład:
2. Rysowanie szlaczków płynnym (jednym) ruchem ręki.
3. Czytanie fragmentu tekstu pt. „Nils Paluszek”(tekst jest tutaj) techniką „słuchaj i patrz”, tzn. Ty czytasz, a dziecko wodzi wzrokiem i wskazuje ołówkiem każdy czytany przez Ciebie wyraz.
4. Długie i trudne wyrazy wypisujesz na paskach papieru (jeden wyraz na jednym pasku) i prosisz dziecko, aby odczytało je w tzw. krótkich ekspozycjach (pokazujesz wyraz na moment, potem go chowasz, a dziecko mówi, co było napisane).
5. Dziecko czyta fragment tekstu (długość tekstu do czytania zależy od możliwości dziecka).
6. Dziecko w 3 zdaniach zapisuje, co zapamiętało z tekstu. Najpierw ustnie układa zdania. Ty je weryfikujesz. Dziecko omawia trudniejsze do zapisu wyrazy, tzn. dzieli je na sylaby, potem na głoski, następnie zapisuje.
7. Zabawa w Piotrusia. Dorabiasz drugi taki sam komplet wyrazów, jaki wykonałaś do ćwiczenia 4. i gracie nimi w Piotrusia.
Miłej zabawy!