Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

gru
09

Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.2

Denerwuję się bardzo, że pomimo ćwiczeń dziecko w dalszym ciągu nie umie czytać, pozostało w trzeciej klasie na drugi rok, w szkole uczęszcza na zajęcia dodatkowe, ale problemy nadal się utrzymują, boję się o czwartą klasę.

Kiedy pracowałam w szkole zawsze byłam przeciwna pozostawianiu dzieci w tej samej klasie,  z wyjątkiem zerówki i klasy pierwszej.

Pozostawienie dziecka w trzeciej klasie nie zmieni jego sytuacji. Materiał nauczania jest już na tyle zaawansowany, że powtórzenie go nie spowoduje poprawy. Twoje dziecko potrzebuje zupełnie innych ćwiczeń. Ono musi uczyć się czytania inną metodą niż dzieci nie mające trudności z nauką czytania. Nie wiem, co jest przyczyną trudności Twojego dziecka, ale może to być dysleksja.

Dzieci z dysleksją należy uczyć czytania metodą sylabową. Równolegle trzeba rozwijać funkcje, których właściwe działanie jest niezbędne do nauki czytania. Ćwiczenia trzeba prowadzić systematycznie, najlepiej codziennie. Czasami przez kilka lat. Ale warto, bo efekty będą. Potrzebna jest ogromna cierpliwość.

Klasa czwarta jest przełomowa dla każdego dziecka.  Sprawne czytanie nabiera teraz dużej wagi. Będzie niezbędne w nauce nowych przedmiotów, takich jak: przyroda i historia.

Klasa trzecia to ostatni dzwonek, aby nadrobić zaległości w nauce czytania.

Jeśli mogę Ci coś doradzić, to po pierwsze  - czytaj z dzieckiem codziennie metodą „słuchaj i patrz”. Polega ona na tym, że Ty czytasz tekst, a dziecko wodzi wzrokiem za tym samym tekstem i wskazuje np. ołówkiem każdy czytany przez Ciebie wyraz. Czytasz w tempie dostosowanym do możliwości dziecka. Najlepiej, aby tekst pokrywał się z zainteresowaniami Twojego dziecka. Po pewnym czasie dajesz dziecku do przeczytania kilku zdań (które wcześniej Ty przeczytałaś). W miarę postępów, samodzielne czytanie dziecka należy wydłużać. Ale najpierw Ty czytasz tekst.

Jeśli chodzi o usprawnianie funkcji potrzebnych do czytania, gotowe ćwiczenia zamieściłam w dziesięciu wpisach pod nazwą „Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem”. Dwa pierwsze punkty to właśnie takie ćwiczenia.

Po drugie – konieczne jest wykonanie specjalistycznych badań, które ustalą przyczynę trudności.

Drodzy rodzice, pamiętajcie o cierpliwości w oczekiwaniu efektów pracy z dzieckiem, które z przyczyn niezależnych od niego, ma trudności w nauce czytania i pisania. I o systematyczności!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO