Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

lut
13

Ocena ortografii w klasie pierwszej

Zbliża się wiosna. Pierwszoklasista powinien znać już 6 samogłosek (a,e,i,o,u,y) oraz większość spółgłosek.

W zakresie pisowni powinien umieć zapisać wyrazy zgodne z wymową w zdaniach.

Jeśli popełnia błędy wymienione poniżej, można prognozować, iż w przyszłości będzie popełniał inne błędy ortograficzne.

Oto zestaw błędów, jakie mogą wystąpić na etapie pisania zgodnie z zasadą „pisz, jak słyszysz”:

1. Dziecko może łączyć dwa wyrazy w jeden, np. Wdomu mam dwa psy.

2. Może opuszczać litery, przestawiać je lub dodawać, np. tle-tyle, kar-kra, dyom-dom.

Powyższe błędy mogą dotyczyć też cząstek wyrazów.

3. Może zamieniać litery podobne brzmieniowo, np. b-p, d-t, w-f, z-s itp. i pisać  bałfan zamiast bałwan lub wósek zamiast wózek.

4. Może mylić litery podobne graficznie, jak np. a-o, o-ó, a-ą, e-ę, m-n, l-ł-t, z-ż-ź i pisać woda zamiast wada lub pieć zamiast pięć.

5. Może mylić litery różniące się ułożeniem w przestrzeni: b-p-d-g, m-w, n-u.

Jeśli dziecko robi błędy w pisaniu ze słuchu oznacza to, że słabiej jest u niego rozwinięta percepcja słuchowa. Jeśli błędy pojawiają się podczas przepisywania lub pisania z pamięci – słabiej rozwinięta jest percepcja wzrokowa.

Jeśli dziecko popełnia wyżej wymienione błędy, warto wykonać z nim kilka prostych ćwiczeń. Przykłady takich ćwiczeń możesz pobrać tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO