Zbliża się wiosna. Pierwszoklasista powinien znać już 6 samogłosek (a,e,i,o,u,y) oraz większość spółgłosek.
W zakresie pisowni powinien umieć zapisać wyrazy zgodne z wymową w zdaniach.
Jeśli popełnia błędy wymienione poniżej, można prognozować, iż w przyszłości będzie popełniał inne błędy ortograficzne.
Oto zestaw błędów, jakie mogą wystąpić na etapie pisania zgodnie z zasadą „pisz, jak słyszysz”:
1. Dziecko może łączyć dwa wyrazy w jeden, np. Wdomu mam dwa psy.
2. Może opuszczać litery, przestawiać je lub dodawać, np. tle-tyle, kar-kra, dyom-dom.
Powyższe błędy mogą dotyczyć też cząstek wyrazów.
3. Może zamieniać litery podobne brzmieniowo, np. b-p, d-t, w-f, z-s itp. i pisać bałfan zamiast bałwan lub wósek zamiast wózek.
4. Może mylić litery podobne graficznie, jak np. a-o, o-ó, a-ą, e-ę, m-n, l-ł-t, z-ż-ź i pisać woda zamiast wada lub pieć zamiast pięć.
5. Może mylić litery różniące się ułożeniem w przestrzeni: b-p-d-g, m-w, n-u.
Jeśli dziecko robi błędy w pisaniu ze słuchu oznacza to, że słabiej jest u niego rozwinięta percepcja słuchowa. Jeśli błędy pojawiają się podczas przepisywania lub pisania z pamięci – słabiej rozwinięta jest percepcja wzrokowa.
Jeśli dziecko popełnia wyżej wymienione błędy, warto wykonać z nim kilka prostych ćwiczeń. Przykłady takich ćwiczeń możesz pobrać tutaj.