Już pod koniec klasy drugiej dziecko wie, że nie zawsze piszemy tak, jak słyszymy. W klasie trzeciej poznaje kolejne reguły ortograficzne. Są to następujące reguły:
1. pisownia wyrazów z „ó” i „rz” wymiennym
2. pisownia wyrazów z „h”, „ó” i „rz” niewymiennym (dotyczy wyrazów występujących w tekstach przerabianych na lekcjach)
3. pisanie wyrazów z końcówkami: -ów, -ówka oraz –uje
4. pisownia wyrazów z „ę”, „ą” ze szczególnym uwzględnieniem form czasownika w czasie
przeszłym (wziął, wzięła, płynął, płynęła)
5. wielka litera w nazwach własnych
6. pisanie wyrazów z utratą dźwięczności w środku wyrazu (wróżka, babka, budka)
7. pisownia liczebników (trzy, trzydzieści pięć).
8. „nie” z osobowymi formami czasownika; pisownia „nie” z przymiotnikiem.
Według Zdzisławy Saduś, uczeń nie powinien przystępować do kolejnego etapu pisania, jeśli nie opanuje poprzedniego. To znaczy, nie powinien poznawać zasad ortografii, zanim nie będzie pisał poprawnie według zasady „pisz, jak słyszysz”. W szkole trudno jest podążać za każdym uczniem. Dlatego czasami rodzice muszą wrócić ze swoim dzieckiem do wcześniejszego materiału, który przez większość uczniów został już opanowany.
Dla utrwalenia pisowni wyrazów z ó-wymiennym i zakończonych na –ów, -ówka, -ówna , możesz pobrać tutaj kilka ćwiczeń.