Uczę 5-letnią córkę czytać metodą sylabową (metoda prof. Cieszynskiej). Pola jest dzieckiem ze skrzyżowana lateralizacją (lewe ucho, „reszta”prawa), z pogranicza ryzyka dysleksji, a oprocz tego pochodzi z rodziny mieszanej polsko-francuskiej. Czytanie szło nam bardzo dobrze do czasu wprawadzenia sylab zamknietych. Od 6 miesięcy je ćwiczymy i nie ma praktycznie żadnych rezultatow. Pola ciagle myli BA z AB itp, nie potrafi przeczytac sylab typu PIM, BUM (czasem jej się uda, czasem czyta mip, mub a czasem „głupieje” i kompletnie nie wie, jak to ugryźć, etc.) Jednocześnie bez problemu czyta nawet dlugie wyrazy stworzone z sylab otwartych. Sama już nie wiem, jak jej pomoc. Dużo ćwiczymy odwracania wzorow, ćwiczen dla dzieci z dysleksja, ukladania klocków i wszystkiego innego od lewej do prawej. Największy dla niej problem to kierunek czytania, próbowałam wszystkiego (strzalek, kropek, maskotek i innych) na poczatku czytania itp : nic nie pomaga. Wyraz TORBA potrafi przeczytać jako ‚ rotab’ . Co robić ? Mała zraziła się calkowicie do czytania, zaciągniecie jej do niego staje sie prawdziwym wyczynem. Proszę nam coś poradzić.
Czytanie jest to skomplikowana czynność umysłowa wymagająca współgrania wielu funkcji. Oprócz odpowiedniego rozwoju inteligencji potrzebny jest też właściwy poziom tzw. funkcji percepcyjno-motorycznych. Więcej na ten temat pisałam tutaj.
Do opisanych wyżej funkcji zalicza się także orientację przestrzenną. Przypuszczm, że 5-letnia dziewczynka, o której jest mowa powyżej, ma właśnie tego typu problem. Nie warto na siłę uczyć dziecka czegoś, do czego nie jest jeszcze gotowe. To może na długi czas zrazić je do czytania. Lepiej skupić się na rozwijanu funkcji niezbędnych do opanowania tej umiejętności.
Poniżej podaję dwa linki do ćwiczeń na orientację przestrzenną:
Czytanie sylab otwartych jest łatwiejsze niż czytanie sylab zamkniętych. Na razie warto czytać teksty z takimi właśnie sylabami. Polecam książkę Ewy Kujawy i Marii Kurzyny: Metoda 18 struktur wyrazowych.
Warto wprowadzić jeszcze jedno ćwiczenie, które opiszę poniżej.