Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO

«

»

maj
27

Dziecko z dużymi problemami w czytaniu i pisaniu

Mój syn ma 9 lat. bardzo źle czyta i pisze. Czyta wolno, sylabizuje, myli i zjada literki. Średnia klasy w czytaniu to 48 wyrazów, a on czyta 18.W tekście często się gubi. W domu czytamy codziennie i nie widzę efektów. W pisaniu jest jeszcze gorzej, nawet przy przepisywaniu robi straszne błędy. Czasem nie jestem w stanie rozczytać tego, co napisze. Wydaje się, jakby pisał literki na chybił trafił. W poradni stwierdzono, że ma skrzyżowana lateralizację. Nie wiem już, co mam robić? Próbowałam czytać różnymi metodami: sylabowo, „ciągnąć”, wskazując patyczkiem, palcem, zakładką i żadnych efektów.

Dobrze, że syn czyta sylabami, a nie po jednej literce. Nauka płynnego czytania wymaga czasu. Teksty powinny być na początku proste i krótkie.Pisałam o tym w tym miejscu:

http://mojedzieckodobrzeczyta.pl/2011/03/trzeci-i-ostatni-krok-w-nauce-czytania/

http://mojedzieckodobrzeczyta.pl/2011/07/dokladne-czytanie-pojedynczych-slow/

Nie mam informacji, na ile u chłopca sprawne są funkcje słuchowe. To znaczy, czy lepiej pisze ze słuchu, niż przepisuje? Czy potrafi podzielić wyrazy na sylaby i głoski słuchowo? Czy potrafi podać dowolną głoskę w słowie ( np. podaj trzecią głoskę w słowie „rower”).  Czy potrafi dodać lub usunąć głoskę z wyrazu (np. jaki wyraz powstanie po opuszczenie głoski „b” w wyrazie „blok”, a jaki po dodaniu głoski „m” do wyrazu „gra”).

Podstawą poprawnego zapisu wyrazów jest umiejętność podzielenia go na głoski. Jeśli dziecko tego nie potrafi, będzie opuszczało lub dodawało litery lub je przestawiało.

Takim prostym, a jednocześnie skutecznym sposobem na przezwyciężenie takich trudności jest umieszczanie liter w schemacie graficznym wyrazów. Należy przygotować 9 pasków papieru o różnej długości – od paska z dwiema kratkami do paska z dziesięcioma kratkami. Dziecko dzieli wyrazy na głoski (nie na litery). Następnie umieszcza wyrazy w odpowiednim pasku. Jedna kratka odpowiada jednej głosce. Na przykład wyraz „chciały” należy umieścić w pasku z 5 kratkami, gdyż składa się on z 5 głosek (głoski miękkie zmiękczone przez „i” traktujemy jako jedną głoskę). Zamiast wpisywać, dziecko może układać litery w kratkach.

Więcej na temat ćwiczeń w pisaniu można przeczytać pod niżej zamieszczonymi linkami:

http://mojedzieckodobrzeczyta.pl/2010/03/prosty-i-skuteczny-sposob-na-poprawne-pisanie/

http://mojedzieckodobrzeczyta.pl/2013/02/ortografia-w-klasie-drugiej/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Aktualny PageRank strony mojedzieckodobrzeczyta.pl dostarcza: Google-Pagerank.pl - Pozycjonowanie + SEO