W Nowej Zelandii przywiązuje się ogromną wagę do umiejętności czytania i pisania. Z tego kraju pochodzi wiele bardzo prostych i efektywnych metod pracy z uczniami, którzy mają problem z czytaniem.
Większość tych metod może być z powodzeniem stosowana w domu, bo – jak już wspomniałam – są one bardzo proste w stosowaniu.
Opiszę obie metody:
Pierwsza – nauka czytania wspomagana nagraniem.
– Potrzebne są książki, które zainteresują Twoje dziecko. Ważne jest również, aby wielkość czcionki była dostosowana do możliwości dziecka. Im słabiej dziecko czyta, tym większa musi być czcionka. Mile widziane są w książce zdjęcia lub rysunki.
– Z tego zestawu książek niech dziecko wybierze sobie takie, które mu najbardziej odpowiadają.
– Nagraj treść tych książek na taśmę magnetofonową lub komputer za pomocą darmowego programu „Audacity” .
– Teraz dziecko czyta tekst głośno i równocześnie słucha nagrania. Może sobie wskazywać każdy słuchany i czytany wyraz jakimś wskaźnikiem, np. palcem, czy ołówkiem.
Kiedy poczuje się pewnie, może czytać bez odsłuchiwania nagrania.
Od czasu do czasu prosisz dziecko, aby coś Ci przeczytało i w ten sposób sprawdzasz postępy swojego dziecka.
Druga – „ patrz i słuchaj”
– Potrzebna jest książka, która zainteresuje Twoje dziecko z dużym drukiem. Dobrze by było, aby na każdej stronie był obrazek i niezbyt dużo druku.
– Ty czytasz tekst, a dziecko tylko patrzy na niego. Dodatkowo pokazujesz palcem lub jakimś wskaźnikiem każdy wyraz, który właśnie czytasz. Szybkość czytania musisz dostosować do możliwości śledzenia tekstu przez dziecko.
W tej metodzie dziecko nie czyta na głos, tylko obserwuje wyrazy.
Ważne – Ty i dziecko musicie być w dobrych humorach. Nie można tego robić, kiedy jesteście zmęczeni lub macie mało czasu i się śpieszycie.
Tutaj możesz pobrać za darmo próbkę moich tekstów i ćwiczeń, które ułatwią Ci pracę z dzieckiem.