Najlepsze dla dziecka słabo czytającego są teksty pisane dużą wyraźną czcionką, na przykład: Cambrai lub Arial. Kolor papieru może być biały lub kremowo-żółty. Odstępy między wierszami powinny być większe niż na ogół. Tekst musi być możliwie najbardziej przejrzysty.
Wielkość czcionki trzeba dobrać do możliwości percepcyjnych dziecka. Jeśli ma zaburzoną percepcję wzrokową, czcionka powinna być duża. W miarę postępów w czytaniu, wielkość czcionki należy zmniejszać.
Wyrazy , które składają się na tekst, powinny być początkowo proste, czyli krótkie i znane, tzn. często używane w naszym języku. Niestety, teksty składające się z wyrazów o najprostszych strukturach wyrazowych (najprostsze do czytania są wyrazy składające się z sylab zakończonych samogłoską, np. la-to, fa-so-la, ka-la-re-pa) , nie są opowiadaniami na jeden temat, który mógłby zaciekawić dziecko. Składają się one z pojedynczych zdań nie związanych ze sobą tematycznie. Na pewno trudno jest stworzyć opowiadanie mając do dyspozycji ograniczoną liczbę słów.
Dodatkowo każda sylaba w wyrazie powinna być wyodrębniona przez zaznaczenie innym kolorem lub oddzielona kreską, np. ce-bu-la lub ce|bu|la. Dobrze jest tekst zilustrować.
Posługując się jakimś wskaźnikiem podczas czytania, choćby ołówkiem, nadajemy rytm czytaniu, nie pozwalamy zgubić linijki, czy wyrazu w tekście. I ogólnie to przyspiesza czytanie. Dziecko wskazuje każdą sylabę lub wyraz w tekście, który czyta.
Jeśli nie masz dostępu do tekstów, które spełniają te wszystkie wymagania, wybierz książkę dla najmłodszych dzieci z dużym drukiem i obrazkami oraz treścią, która zainteresuje Twoje dziecko.
Dobrą książką do nauki czytania jest: Ewa Kujawa, Maria Kurzyna – Metoda 18 struktur wyrazowych .
Tutaj możesz pobrać za darmo próbkę moich tekstów i ćwiczeń spełniających powyższe warunki:
http://dzieckozdysleksja.pl/net63/sp/sp2
A tutaj zakupić większy zestaw tekstów i ćwiczeń: