Co powinno Cię skłonić do uważnego obserwowania swojego dziecka pod kątem późniejszej nauki czytania i pisania?
Jeśli wystąpiły któreś z poniższych zjawisk, Twoje dziecko może (nie musi oczywiście) mieć problemy w nauce czytania i pisania:
– nieprawidłowy poród i ciąża, np. niedotlenienie podczas porodu, poród przedwczesny,
– występowanie dysleksji w rodzinie,
– dziecko nie raczkowało,
– zaczęło mówić później niż rówieśnicy. Prawidłowy rozwój mowy to wypowiadanie pierwszych słów w pierwszym roku życia, prostych zdań ( do 4 wyrazów) w wieku 2- 3 lat i zdań złożonych w wieku 3-6 lat.
Dziecko, które rozwija się harmonijnie, czyli wszystkie funkcje potrzebne do czytania i pisania rozwijają się równomiernie, w wieku 6-7 lat powinno posiadać następujące umiejętności:
W sferze ruchowej:
– samo się ubiera i samo zjada posiłki
– potrafi zawiązać sznurowadła i zapiąć guziki
– lubi rysować, rysunki są bogate w szczegóły
– umie rysować szlaczki prowadząc linie w sposób ciągły, płynny
– lubi zabawy ruchowe
– umie jeździć na rowerku
– prawidłowo trzyma ołówek, nacisk na kartkę nie jest zbyt silny, ani zbyt słaby
– używa jednej ręki do rysowanie (a nie obu),
– potrafi wycinać nożyczkami.
W sferze spostrzegania wzrokowego i orientacji w przestrzeni:
– odróżnia litery podobne kształtem, np.: m-n-u, p-b-d-g, i-j, l-ł-t, o-a
– potrafi układać puzzle, konstrukcje z klocków, układać pocięte obrazki w całość
– jego rysunki są bogate w szczegóły
– potrafi odwzorować figury geometryczne, czyli patrząc na koło, kwadrat, trójkąt potrafi je narysować
– prawidłowo używa zaimków typu: za, przed, po, w
W sferze mowy i spostrzegania słuchowego ( wyrazy, sylaby, głoski):
– potrafi prawidłowo wymawiać wszystkie głoski
– prawidłowo wymawia dłuższe wyrazy ( nie przekręca ich)
– buduje poprawne gramatycznie zdania
– potrafi policzyć wyrazy w zdaniu
– ma dość bogaty zasób słownictwa
– potrafi podzielić słowa na sylaby i głoski oraz złożyć słowa z sylab i głosek
– potrafi wskazać pary rymujących się słów
– zapamiętuje krótkie wierszyki i piosenki
– potrafi wymienić nazwy miesięcy, pór roku, dni tygodnia.
Oczywiście zaniepokoić powinien Cię brak wielu z wymienionych umiejętności. Pojedyncze niedoskonałości nie wymagają podejmowania szczególnych działań.
W Polsce nie ma systemu pomocy dla dzieci z ryzyka dysleksji. Mimo dużej wiedzy na temat przyczyn dysleksji i metod pracy w tym zakresie, rodzice są zdani przede wszystkim na siebie.
Diagnozę można zrobić już w wieku przedszkolnym w poradni psychologiczno-pedagogicznej.