Ciągle mi nie daje spokoju ta niegramatyczność mowy mojego dziecka. Częste przekręcanie słów. (…)Książek nie lubi, tylko przeglądać. A jej zasób słów jest niewielki. Córka ma słabą pamięć słuchową i językową. Ruchowo jest świetnie rozwinięta, wzrokowo też. Boję się o jej start w szkole. (…). Na początek proponuję zbadać dziewczynce słuch. Jeśli ze słuchem jest… Kontynuuj czytanie »
mar
11
Ocena ortografii w klasach od czwartej do szóstej
Od klasy czwartej dzieci sukcesywnie poznają wszystkie zasady ortografii. Na poziomie klasy czwartej powinny już znać i stosować zasady pisowni:
mar
06
Ocena ortografii w klasie trzeciej
Już pod koniec klasy drugiej dziecko wie, że nie zawsze piszemy tak, jak słyszymy. W klasie trzeciej poznaje kolejne reguły ortograficzne. Są to następujące reguły: 1. pisownia wyrazów z „ó” i „rz” wymiennym 2. pisownia wyrazów z „h”, „ó” i „rz” niewymiennym (dotyczy wyrazów występujących w tekstach przerabianych na lekcjach)
lut
06
Problemy w pisaniu ze słuchu
Mój problem polega na tym, że mój 7-letni syn ma problemy z czytaniem i pisaniem wyrazów ze słuchu. Jak mogę mu pomóc? 7-latek jest na etapie pisania według zasady „pisz, jak słyszysz”. Podstawą poprawnego zapisu będzie w tym przypadku : 1. Dokładne wysłuchiwanie głosek, z jakich składa się dany wyraz i rozróżnianie głosek podobnych brzmieniowo.… Kontynuuj czytanie »
sty
08
Odpowiedzi na pytania rodziców – cz.7
Czy z dysleksją wykrytą w piątej klasie szkoły podstawowej można jeszcze coś zrobić , gdyż w poradni powiedziano mi, że to trochę późno . Im szybciej rozpocznie się terapię, tym lepiej, tym lepsze efekty można uzyskać. Nie oznacza to, że należy pozostawić dziecko z problemem samemu sobie. Jeśli dziecko potrafi dokładnie czytać pojedyncze słowa, można… Kontynuuj czytanie »
lis
30
Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem – cz.10
Dziś kończę zamieszczanie scenariuszy do natychmiastowego wykorzystania w pracy z dzieckiem w domu. Nie wymagają one od rodziców dużej ilości czasu, aby przygotować materiały do ćwiczenia czytania i pisania ze swoim dzieckiem. W kolejnych wpisach będę odpowiadała na pytania rodziców, które pojawiły się w specjalnej ankiecie, którą skierowałam do swoich subskrybentów.
lis
28
Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem – cz.9
Dziś przedostatni scenariusz do pracy z dzieckiem uczęszczającym do klasy pierwszej (drugi semestr) lub drugiej (pierwszy semestr). ZAJĘCIA # 9 Wytnij z gazety kilka wyrazów różnej wielkości – zadaniem dziecka będzie ułożenie ich według wielkości, np. od najmniejszego do największego. Podział wyrazów na sylaby. Potrzebne będą pudełka (słoiki) w ilości 5 sztuk oznaczone cyframi od… Kontynuuj czytanie »
lis
25
Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem – cz.8
Dziś kolejny scenariusz zajęć dla dzieci z klasy pierwszej (drugi semestr) i drugiej (pierwszy semestr). ZAJĘCIA # 8 1. Rymowanka. Wypowiadasz wyrazy po jednym i prosisz dziecko, aby dopowiedziało do każdego wyraz, który się z nim rymuje, np. kot – płot, sen – len.
lis
22
Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem – cz.7
Oto kolejny scenariusz zajęć dla dzieci z klasy pierwszej (drugi semestr) i drugiej (pierwszy semestr). ZAJĘCIA # 7 1. Segregowanie wyrazów według występowania w nich głosek: “a” i “o”. Dwa pudełka oznaczone wymienionymi głoskami. Czytasz dziecku dowolne wyrazy, a ono wrzuca np. guziki do właściwego pudełka w zależności od tego, czy występuje w nim głoska… Kontynuuj czytanie »
lis
19
Cykl scenariuszy do pracy z dzieckiem – cz.6
Dziś kolejny scenariusz zajęć dla dzieci z klasy pierwszej (drugi semestr) i drugiej (pierwszy semestr). Pamiętaj o systematyczności (pracuj z dzieckiem codziennie oprócz niedziel). ZAJĘCIA # 6 1. Wytnij kwadrat, prostokąt, koło i trójkąt. Układaj je w różnych konfiguracjach i poproś dziecko, aby narysowało z pamięci przedstawiony układ figur.