Przygotowałam gotowe do wykorzystania w domu przez rodziców zestawy ćwiczeń w czytaniu i pisaniu. Do każdego Zestawu jest inny tekst. Teksty są proste i myślę, że ciekawe dla dzieci. Czcionka jest odpowiednio dobrana, aby się je łatwo czytało. Jeśli wcześniej pobrałaś Darmowy Zestaw Ćwiczeń w Czytaniu i Pisaniu, to wiesz na czym polega ten sposób… Kontynuuj czytanie »
gru
23
Litery mylone przez dziecko z dysleksją
Dla dzieci z ryzyka dysleksji problemem może być dokładne postrzeganie kształtów liter lub dokładne wysłuchanie różnic w brzmieniu głosek. Niektóre litery są podobne wzrokowo, np. o-a, m-n, b-p, d-g, i-j, l-ł-t, u-w , a niektóre słuchowo, np. z-s, i-j, w-f, g-k, dz-c.
paź
14
Powtórka królową zapamiętywania
Zapominanie depcze po piętach zapamiętywaniu. Przez pierwsze 10 minut pamiętamy dobrze to, czego się dowiedzieliśmy. Po 10 minutach zaczynamy zapominać, ponieważ dane informacje są wypierane przez nowe. Dzieci z dysleksją mają często problemy z pamięcią krótkotrwałą. Dlatego w ich przypadku powtórki są szczególnie pożądane. Zapobiec zapominaniu może POWTÓRKA. Trzeba ją zrobić jak najszybciej po pierwszym… Kontynuuj czytanie »
paź
05
Relaks jako sposób na szybsze zapamiętywanie
Od wielu lat już wiadomo, że człowiek najlepiej przyswaja wiadomości w stanie relaksu. Ćwiczenia relaksacyjne w połączeniu z muzyką korzystnie wpływają na wyniki w szkole. Najlepiej jest je wykonać przed powtarzaniem materiału. Podczas przerw między nauką jednego przedmiotu, a drugiego, dobre są ćwiczenia ruchowe, np. ćwiczenia
wrz
19
Jak ćwiczyć z dzieckiem kierunki?
Rozróżnianie kierunków jest potrzebne w nauce czytania i pisania. Dziecko musi wiedzieć, że czyta się i pisze od lewej do prawej i z góry w dół. Nam się to wydaje oczywiste, ale niektórym dzieciom sprawia to trudność. Na początku najlepiej ćwiczyć kierunki wykorzystując do tego własne ciało, to znaczy ciało dziecka. Poniżej opiszę kilka takich… Kontynuuj czytanie »
wrz
13
Dziecko nie rozumie, o czym czyta
Problem z rozumieniem tekstu często mają dzieci, które mają problem z płynnym czytaniem. Zbytnie skupianie się na technice czytania, nie pozwala skupić się na treści. Ale zdarza się też, że przy dobrym czytaniu, rozumienie jest słabe. To może wynikać z nierozumienia słownictwa. Jeśli dziecko ma tzw. ubogi słownik, to wiele słów może być dla niego… Kontynuuj czytanie »
sie
30
Niecierpliwy czytelnik
Dziecko z natury jest żywe. Ostatnio się mówi o większej żywotność dzieci. Mogę to potwierdzić, ponieważ pracuję z dziećmi. Potwierdzają to również moje koleżanki, które pracują w szkole jako nauczycielki. Zastanawiałam się, skąd się to bierze? Dyskutujemy o tym często w gronie osób pracujących z dziećmi. Przecież nie jest możliwe, aby większość dzieci miała ADHD.… Kontynuuj czytanie »
sie
24
Dlaczego dzieci nie lubią czytać?
To chyba jest powód do zmartwień wielu rodziców. Zwłaszcza, jeśli dziecko czyta słabo. Tylko czytając systematycznie, może poprawić się w czytaniu. Odpowiadając ogólnie na pytanie postawione w nagłówku, to dlatego, że: 1. czytanie sprawia im trudność 2. nie mają cierpliwości, aby dłużej wysiedzieć w jednym miejscu
sie
16
Kilka pomysłów na utrwalanie ortografii
Dzieci z dysleksją często mają też problemy z poprawną pisownią. Zasady ortografii trzeba bardzo długo utrwalać i w różnorodny sposób, aby dziecko nie znudziło się nauką. Na rynku jest bardzo dużo gotowych pomocy, ale można je wzbogacić i rozszerzyć o własną pracę z dzieckiem.
lip
30
Pisanie podąża za czytaniem
Pisanie jest ściśle związane z czytaniem. Jest to czynność trudniejsza, niż czytanie. Pisząc dziecko musi umieć podzielić słowo na głoski. Powinno się łączyć ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. To znaczy – bezpośrednio po czytaniu dziecko powinno zapisać kilka zdań z tekstu. Jeśli pisanie sprawia dziecku dużą trudność, niech najpierw przepisuje. Każdy wyraz przed zapisaniem dziecko… Kontynuuj czytanie »