Pewne zachowania mogące świadczyć, że w przyszłości dziecko będzie miało trudności w czytaniu i pisaniu, pojawiają się już w wieku przedszkolnym. Są to opóźnienia rozwoju ruchowego i mowy. Dziecko może być niezgrabne w czynnościach samoobsługowych (jedzenie, ubieranie się). Może nie lubić zabaw ruchowych, mieć trudności, by nauczyć się jeździć na rowerze, grać w piłkę. Często… Kontynuuj czytanie »
lip
26
Przyczyny dysleksji
Obecnie uważa się, że dysleksja ma wiele przyczyn. Dzięki coraz lepszym metodom obrazowania mózgu, coraz więcej wiemy na temat tego problemu. Sally Shaywitz – profesor neurologii Uniwersytetu w Yale- uważa, że u dyslektyków inne ośrodki mózgu odpowiadają za czytanie. Dlaczego tak się dzieje? Oto przyczyny dysleksji najczęściej podawane przez badaczy tego problemu:
lip
16
Jakie problemy ma dziecko z dysleksją?
Dysleksja to złożony problem. Tu chodzi nie tylko o trudności w nauczeniu się czytania i pisania, ale też o konsekwencje związane z przeżywaniem negatywnych emocji i funkcjonowaniem w grupie. W sferze nauki są to następujące problemy: – trudności w automatycznym wydobywaniu z pamięci obrazów słów, czyli w szybkim i płynnym czytaniu
cze
24
Cud-metoda na dysleksję nie istnieje
Na inne problemy też nie istnieje cud-metoda. Do sukcesu na ogół prowadzi długa droga. Niestety, na ogół jest tak, że dyslektyk unika czytania, choć właśnie on potrzebuje go najbardziej. Ważna jest wczesna pomoc. Najlepiej w wieku 5-6 lat. Choć często… Kontynuuj czytanie »
kwi
18
Co to znaczy, że dziecko dobrze czyta?
Kiedy możesz spokojnie odetchnąć w sprawie czytania Twojego dziecka i pozostawić czytanie jemu samemu? Jednym z głównych celów nauki w klasach I-III jest nauczyć dziecko czytać tak, aby w klasie czwartej i kolejnych klasach, poradziło sobie z nauką nowych przedmiotów, jakie będą stopniowo dochodziły do programu nauczania ( historia, przyroda, itd.).
kwi
07
Czego dotyczy ryzyko dysleksji?
Jeśli widzisz, że Twoje dziecko w porównaniu z rówieśnikami czyta i pisze gorzej – musisz zastanowić się nad przyczynami. W związku z tym, zadaj sobie kilka pytań? 1. Czy ktoś w rodzinie ma dysleksję? 2. Czy dużo czytałaś swojemu dziecku zanim poszło do szkoły? Czy dużo z nim rozmawiasz – to są sposoby, by poznawać… Kontynuuj czytanie »
mar
13
Co dziecko musi umieć, zanim zacznie uczyć się czytać?
Czytanie jest to bardzo skomplikowany proces. Nie nabywamy tej umiejętności automatycznie, tak jak w przypadku mówienia. Aby móc przystąpić do nauki czytania dziecko musi posiąść pewne umiejętności: – wie, że słowo składa się z liter, a za literą stoi dźwięk, czyli głoska, – umie nazwać litery alfabetu, zarówno wielkie, jak i małe – zapisuje małe… Kontynuuj czytanie »
mar
08
Diagnoza jest bardzo ważna
Jako rodzic nie masz wpływu na wybór programu nauczania czytania i pisania w szkole. Ale zawsze możesz wspomagać swoje dziecko w jego trudnościach. Program szkolny jest przeznaczony dla dzieci, które mogą nauczyć się czytać i pisać szybszą metodą całościową, dzięki której w mózgu tworzą się obrazy całych słów. Niestety, nie jest ona odpowiednia dla dzieci… Kontynuuj czytanie »
lut
07
Jak dysleksja przejawia się na lekcjach w szkole?
Dziecko z dysleksją czasami długo może nie zostać zdiagnozowane, zwłaszcza, jeśli jest bardzo inteligentne. Ale w kolejnych klasach pojawią się trudności, których trudno będzie nie zauważyć. Oto one: – dziecko potrzebuje więcej czasu na udzielenie odpowiedzi, zwłaszcza ustnej – trudności w przepisywaniu tekstu, zwłaszcza z tablicy
gru
12
Dysleksja a trudności w czytaniu i pisaniu
Szacuje się, że ok. 80% wszystkich trudności w nauce szkolnej ma swoją przyczynę w dysleksji. Przeciętnie w każdej klasie jest 10% uczniów z dysleksją. O dysleksji można mówić zamiennie – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu. Na czy polega ta specyficzność trudności w czytaniu i pisaniu. Stwierdzenie dysleksji u danego dziecka odbywa się pod warunkiem,… Kontynuuj czytanie »