Mój syn ma 9 lat. bardzo źle czyta i pisze. Czyta wolno, sylabizuje, myli i zjada literki. Średnia klasy w czytaniu to 48 wyrazów, a on czyta 18.W tekście często się gubi. W domu czytamy codziennie i nie widzę efektów. W pisaniu jest jeszcze gorzej, nawet przy przepisywaniu robi straszne błędy. Czasem nie jestem w… Kontynuuj czytanie »
sty
31
Odpowiedź na pytanie czytelnika
Mam syna w pierwszej klasie. Ma problem z wymówieniem literki r. Przekształca ją na literkę l i przy pisaniu za słuchu w szkole popełnia błędy. Nie wiem, jak mam mu pomóc. On bardzo to przeżywa, że nie radzi sobie w szkole tak, jakby tego chciał . W przypadku wady wymowy konieczna jest terapia logopedyczna. To… Kontynuuj czytanie »
mar
11
Ocena ortografii w klasach od czwartej do szóstej
Od klasy czwartej dzieci sukcesywnie poznają wszystkie zasady ortografii. Na poziomie klasy czwartej powinny już znać i stosować zasady pisowni:
mar
06
Ocena ortografii w klasie trzeciej
Już pod koniec klasy drugiej dziecko wie, że nie zawsze piszemy tak, jak słyszymy. W klasie trzeciej poznaje kolejne reguły ortograficzne. Są to następujące reguły: 1. pisownia wyrazów z „ó” i „rz” wymiennym 2. pisownia wyrazów z „h”, „ó” i „rz” niewymiennym (dotyczy wyrazów występujących w tekstach przerabianych na lekcjach)
lut
21
Ortografia w klasie drugiej
Po opanowaniu przez ucznia pisowni wyrazów zgodnie z zasadą „pisz, jak słyszysz”, czyli bez stosowania reguł ortograficznych, zaczynamy wprowadzać reguły ortograficzne. Bardzo ważne jest, aby nie wprowadzać reguł, zanim dziecko nie opanuje bezbłędnie pisowni zgodnej z wymową. Dlaczego?
lut
13
Ocena ortografii w klasie pierwszej
Zbliża się wiosna. Pierwszoklasista powinien znać już 6 samogłosek (a,e,i,o,u,y) oraz większość spółgłosek. W zakresie pisowni powinien umieć zapisać wyrazy zgodne z wymową w zdaniach. Jeśli popełnia błędy wymienione poniżej, można prognozować, iż w przyszłości będzie popełniał inne błędy ortograficzne.
lut
06
Problemy w pisaniu ze słuchu
Mój problem polega na tym, że mój 7-letni syn ma problemy z czytaniem i pisaniem wyrazów ze słuchu. Jak mogę mu pomóc? 7-latek jest na etapie pisania według zasady „pisz, jak słyszysz”. Podstawą poprawnego zapisu będzie w tym przypadku : 1. Dokładne wysłuchiwanie głosek, z jakich składa się dany wyraz i rozróżnianie głosek podobnych brzmieniowo.… Kontynuuj czytanie »
paź
09
Co zrobić, jeśli dziecko bazgrze – część 2
Pisałam ostatnio o przygotowaniu ręki do pisania liter i wyrazów. Przechodząc do pisania w liniaturze nie należy zaprzestawać wykonywania ćwiczeń, o których pisałam w części pierwszej. Litery powinny być kreślone jednym ruchem ręki. Taki sposób pisania nie tylko przyspiesza pisanie, ale również przyczynia się do poprawnej pisowni ( mózg lepiej zapamiętuje obraz wyrazu ).
cze
08
Ćwiczenia ortograficzne dla dzieci młodszych – część IV
Tym razem mam propozycję, jak ćwiczyć pisownię wyrazów z „ó” niewymiennym (to samo dotyczy „rz” niewymiennego i „ch” niewymiennego). Od klasy II szkoły podstawowej dzieci zapoznają się z pisownią wyrazów z „ó” i „rz” niewymiennym. Najpierw trzeba mieć w zanadrzu listę wyrazów z „ó” niewymiennym. Możesz pobrać ją tutaj.
maj
17
Ćwiczenia ortograficzne dla dzieci młodszych – część II
Kolejną zabawą, którą można zaadaptować do utrwalania pisowni wyrazów, ale jednocześnie do poprawy techniki czytania jest gra w karty typu Piotruś. Wystarczy wybrać pulę wyrazów, które chcemy z dzieckiem utrwalić. Następnie wyciąć kilkanaście tabliczek z papieru nieprzezroczystego, np. z kartonu i na nich wpisać te wyrazy.